ZPĚT

Itálie - Sicílie (Trapani, Palermo)

(11. – 15.12.2009)

Sicílie je autonomní oblast Itálie a největší ostrov Středozemního moře. Ostrov leží na jihu Itálie a žije na něm asi 5 miliónů obyvatel.

Trapani je hlavní město stejnojmenné provincie. Má téměř 71 000 obyvatel.

Palermo je páté největší italské město a hlavní město Sicílie a provincie Palermo. Má téměř 660 tisíc obyvatel.

Tento výlet doprovázely od začátku samé problémy. Původně byl tento výlet naplánován do Maroka do Tangeru. Odlet do Maroka měl být z Bergama, protože odtud nabízel Ryanair levné letenky. A do Bergama jsme se měli dostat se SkyEurope, ale jak už asi víte 1.9.2009 vyhlásila společnost bankrot. Museli jsme tedy koupit letenky u Click4sky (ČSA), které létá do Milána (letiště Malpensa). Jenomže pak Ryanair udělal změnu v letovém řádu a nám by nenavazoval let s ČSA a museli bychom čerpat další den dovolené navíc a koupit další letenku. Jako náhradní destinaci jsme tedy zvolili Sicílii. Trasa byla následující: Praha → Miláno (Malpensa) → Bergamo → Trapani → Palermo → Bergamo → Miláno (Malpensa) → Praha. Mimochodem Click4sky už také ukončily svojí činnost k 1.12.2009. Ale pěkně popořadě:

Den první:

Do Milána jsme odletěli s leteckou společností Click4sky (ČSA) v Airbusu A319-100 (reg. OK-OER) v 18:08. Zpáteční letenka pro jednu osobu včetně všech poplatků byla za 2780 Kč. Měli jsme 1 hodinu zpoždění, protože jsme čekali na přípojný spoj z jiné destinace. Na letišti Malpensa v Miláně jsme přistáli po hodině a jedné minutě letu v 19:09 (2°C). Na letišti jsme si zakoupili zpáteční jízdenky (12 EUR/osoba, jedna jízda 7,50 EUR) na autobus spol. Malpensa Shuttle. Na vlakové nádraží Stazione Centrale v Miláně (konečná stanice) jsme dorazili po hodině jízdy v 21:00 a v 21:11 jsme již odjížděli s koupenými lístky vlakem do Bergama! Lístky se kupují v automatu a jedna jízda pro jednu osobu stojí 4,20 EUR. Cesta do Bergama trvala také jednu hodinu. V Bergamu jsme byli ubytovaní opět v Central Hostel BG (ulice Via Antonio Ghislanzoni 30). Za noc pro jednu osobu jsme zaplatili 26 EUR včetně snídaně. Snídani jsme ale opět nestihli, protože jsme odlétali druhý den brzo ráno a snídaně jsou až od 7:00.

Pokoj v Central Hostel BG (ulice Via Antonio Ghislanzoni)    Vánoční výzdoba v Bergamu

Večer jsme se ještě zašli podívat na vánoční výzdobu Bergama. Na hotelu je také počítač s internetem zdarma.

Den druhý:

Hotel jsme opustili v 6:00 a na letiště v Bergamu jsme odjeli autobusem v 6:22. Jedna jízda stojí 1,70 EUR a lístky se kupují v automatu nebo v novinovém stánku na nádraží. Cesta na letiště trvá 15 minut. Na letišti proběhlo vše v pohodě a tak jsme mohli v 8:45 odletět Boeingem 737-800 (reg. EI-EFK) spol. Ryanair na Sicílii do Trapani. Letenka tam stála 31,45 EUR (804 Kč) pro jednu osobu včetně všech poplatků. Na letišti v Trapani - Birgi jsme přistáli po hodině a 10 minutách dlouhém letu. Na letišti už na nás čekal řidič, který nás odvezl do našeho pronajatého bytu Casa Vacanza Stefano Spallino (ulice Via San Pietro 42) resp. do kanceláře majitele a ten nás potom odvezl do bytu, který je asi 5 minut od kanceláře. Cesta z letiště trvala 20 minut a měla stát 7,50 EUR/os., ale on si automaticky vzal dýško a tak jsme platili 10 EUR za osobu. Pronájem bytu stál 100 EUR za noc a vejde se tam až 7 lidí. Byt má asi 150 m/2 a má 3 ložnice (dvě jsou vybavené klimatizací), 2 koupelny včetně toalety (v jedné je sprchový kout a v druhé vana), velkou plně vybavenou kuchyň (mimo myčky nádobí) a obrovský obývák. Byt se nachází ve třetím patře v domu s výtahem.

Ložnice v pronajatém bytě Casa Vacanza Stefano Spallino    Obývací pokoj v pronajatém bytě    Koupelna v pronajatém bytě Casa Vacanza Stefano Spallino

Vzhledem k tomu, že bylo krásné slunečné počasí, rozhodli jsme se i na doporučení našeho taxikáře navštívit městečko Erice. Městečko leží na kopci a jezdí k němu lanovka (Funivia). Zpáteční jízdenka stojí 5,50 EUR za osobu a cesta na vrchol trvá 15 minut. K lanovce jsme se dostali hlavní ulicí Via Giovanbattista Fardella, na kterou navazuje ulice Corso Mattarella Piersanti. Na rozhraní těchto dvou ulic je supermarket Sisa, kde se dá celkem levně nakoupit jídlo. Na začátku ulice Corso Mattarella Piersanti je cukrárna, ve které mají zmrzlinu za 1,40 EUR (dva kopečky) a dávají velké porce.

Vlakové nádraží    Dolní stanice lanovky (Funivia) na na vrchol kopce Erice    Pohled na Trapani z vrcholu Erice

Už cestou na vrchol kopce se z lanovky naskýtá nádherný pohled na moře a celé Trapani. Součástí městečka je i malý hrad. V městečku je také několik obchodů se suvenýry. Teplota na kopci Erice byla 7°C ve stínu.

Venušin hrad (Castello Venere) na vrcholu kopce Erice    Městečko Erice    Ulice v městečku Erice

Večer jsme se ještě zašli podívat na rozsvícenou vánoční výzdobu do historické části města. Kousek od našeho bytu, konkrétně v ulici Via Torrearsa je cukrárna, ve které prodávají za 1,50 EUR dva kopečky zmrzliny (zatím největší, co jsem v Itálii jedl).

Obří zmrzlina v cukrárně u přístavu (ul. Via Torrearsa)    Staré opevnění města Trapani

Den třetí:

Tento den nás čekal přesun do hlavního města Sicílie, do Palerma. Ráno jsme si tedy prohlédli ještě historickou část města ve dne a pak už jsme se vydali na zastávku autobusu. Lístky na autobus do Palerma se prodávají v kanceláři společnosti Segesta, která je na rohu ulic Via Giovanbattista Fardella (velká 4 proudová silnice) a Via Antonio Roasi. Lístek do Palerma stojí 8,60 EUR pro jednu osobu.

Cesta autobusem trvá hodinu a 15 minut (na konečnou). V Palermu má autobus celkem tři zastávky: první na začátku Palerma, druhou na náměstí Piazza Castelnuovo a poslední je u vlakového nádraží (Stazione Centrale). My jsme měli vystoupit na náměstí, ale vystoupili jsme až na konečné. Museli jsme se tedy vrátit zpět autobusem. K našemu hotelu President**** (ulice Via Francesco Crispi 228) jezdí od nádraží naštěstí autobus č. 139, který má zastávku přímo před hotelem. Lístek stojí 1,20 EUR a platí 90 minut. Na autobus jsme si počkali téměř hodinu, protože byla dopravní špička. Název zastávky jsme nevěděli, ale pán, který prodává lístky na zastávce, nám napsal na kus papíru název hotelu, který jsme potom ukázali řidiči a ten nám před hotelem zastavil. Zastávka se jmenuje Crispi Porto a je devátá v pořadí, ale některé zastávky jsou pouze na znamení. Cesta trvá 10 minut.

Pokoj v hotelu President (ulice Via Francesco Crispi 228)    Pokoj v hotelu President    Hotel President (ulice Via Francesco Crispi 228)

Jedna noc včetně snídaně byla v hotelu President pro jednu osobu za 31 EUR. Za 50 EUR je možné si připlatit za výhled na moře. Jenomže výhled na moře znamená v tomto případě mít pod okny šesti- proudovou silnici a koukat na přístav. Takže opravdu nevím, v čem je výhoda.

Po ubytování jsme se šli projít do města. Jestliže jsem o Neapoli říkal, že je to ošklivé město, tak se mu tímto omlouvám a pomyslné žezlo předávám Palermu. My jsme byli ubytováni kousek od historického centra města, ale na koukání tady téměř nic není. Všehovšudy je zde 5 hlavních památek. Domy jsou špinavé, ulice temné a působí nevábně. Možná, že to bylo i zataženým počasím, které jsme během pobytu v Palermu měli a za slunce to možná vypadá jinak. První zastávkou bylo náměstí Piazza Castelnuova, které je kousek od hotelu. Na náměstí je hlavní dominanta divadlo Zappala (Teatro Zappala) a je zde také informační kiosek pro turisty, kde je možné dostat mapu města zdarma. Na náměstí ústí dvě hlavní ulice, Via Roma a Via Ruggero Settimo. My jsme se vydali ulicí Via Ruggero Settimo, která vede přímo k divadlu Teatro Massimo.

Divadlo Zappala (Teatro Zappala)    Divadlo Massimo (Teatro Massimo)    Ulice Via Sant´Agostino (historické tržiště)

Od divadla Teatro Massimo jsme pokračovali dále ulicí Via Maqueda až ke čtyřem fontánám (Quattro Canti) a fontáně Pretoria (Fontana Pretoria), která je hned za Quattro Canti. Cestou jsme si ještě udělali odbočku do ulice Via Sant´Agostino, která je na mapě označena jako „historické tržiště“. Ale je to spíše „vietnamská tržnice“ a ještě ke všemu v jedné z nejošklivějších ulic Palerma. Procházka tímto tržištěm byla opravdovým zážitkem. Ulicí Via Vittorio Emanuel jsme se poté dostali ke katedrále (Cattedrale).

Fontána Pretoria    Katedrála (Cattedrale)    Vánoční výzdoba u divadla Massimo

Večer jsme se ještě zašli podívat na vánoční výzdobu, zejména v okolí divadla Massimo.

Den čtvrtý:

Po snídani, které jsou v sedmém patře hotelu, takže je hezký výhled na okolí, jsme se vydali opět do města. Času byla spousta, ale památek na koukání už moc nebylo, a tak jsme se jenom procházeli po městě. K obědu jsme si dali 2x Big Mac v McDonaldu za 4,90 EUR. Po obědě jsme se vydali k vlakovému nádraží (Stazione Centrale) a odtud ulicí Via Lincoln k moři. Poté jsme se podél nábřeží pomalu vraceli do hotelu. Poslední zastávkou do hotelu byl kostel svatého Dominika (Chiesa di San Domenico).

Restaurace v hotelu President    Snídaně v hotelu President    Výhled z restaurace v hotelu President

Den pátý:

Poslední den jsme přišli opět o snídani, protože nám v 6:05 jel autobus na letiště. Stanice autobusu společnosti Prestia e Comandé je blízko  hotelu v ulici Via Emerico Amari. Cesta na letiště Falcone e Borsellino (Aeroporto di Palermo Falcone e Borsellino) autobusem trvala 40 minut a lístek stojí 5,60 EUR pro jednu osobu.

Pobřeží Palerma    Kostel svatého Dominika (Chiesa di San Domenico)    Letiště Falcone e Borsellino v Palermu

Na letišti jsme se po odbavení vydali na klasickou bezpečnostní kontrolu. Jedna jistá osoba, nebudu jmenovat, tady ale pronesla tři čtvrtě litru vody v plastové lahvi, bez povšimnutí obsluhy rentgenu! A u mě když viděli láhev v kapse na boku batohu, tak ji chtěl každý vidět a to byla prázdná. A pak k čemu ty kontroly jsou…

Letadlo, Boeing 737-800 (reg. EI-DLZ), odletělo včas v 9:00 a po hodině a 20 minutách letu jsme v 10:20 přistáli na letišti v Bergamu. Protože byla zima a času spousta, navštívili jsme nákupní centrum Orio Center, které je vzdálené asi 5 minut chůze z letiště. V nákupním centru jsme se i naobědvali. Řízek s hranolky a nápojem (0,3 l) stál 6,90 EUR. V Bergamu jsme si ještě ve městě dali poslední letošní italskou zmrzlinu a pak už jsme se vydali do Milána.

Vlak do Milána na nádraží Garibaldi stojí 3,60 EUR a na hlavní nádraží (Stazione Centrale) stojí 4,20 EUR. Lístky se kupují v automatu nebo v novinovém stánku (ve stánku pouze na nádraží  Stazione Centrale). Cesta trvala opět hodinu. Z Milána jsme vyjeli v 15:40 a na letiště Malpensa jsme dorazili v 16:50. Letadlo, Airbus A319-100 (reg. OK-NEM), mělo opět menší zpoždění (30 minut) a tak jsme odletěli v 19:50 a v Praze jsme přistáli v 20:50. Zato ale přistání bylo opět jedno z nejhladších, během letu jsem četl časopis a najednou jsem cítil brzdění. Vůbec jsem nepoznal, že jsme dosedli. Teplota v Praze byla -2 °C.

Shuttle autobus jezdící z Milána na letiště Malpensa    Hala letiště Miláno - Malpensa