ZPĚT

Lotyšsko - Riga

(26. – 29.7.2013)

Riga je hlavní město Lotyšska. Město leží v Rižském zálivu u ústí řeky Daugava. Riga je největším z pobaltských států a žije zde více než 700 tisíc obyvatel. Historické centrum Rigy je zapsáno na seznamu světového dědictví UNESCO. Oficiální měnou byl do 31.12.2013 lotyšský Lat (LVL, Ls), 1.1. 2014 jej nahradilo EURO. Během našeho pobytu byl 1 Ls asi 37 Kč.

Den první:

Do Rigy jsme letěli se společností Air Baltic. Cena zpáteční letenky pro jednu osobu byla 1630,80 Kč včetně všech poplatků. Z pražského letiště Václav Havla jsme odletěli v 16:13 v De Havilland Canada DHC Dash 8 Q-400 (reg. YL-BAX). Na letišti v Rize jsme přistáli v 17:59 našeho času (18:59 lotyšského času). Z letiště nás do hotelu odvezlo taxi spol. Baltic TAXI, které jsme měli objednané předem z domova. Cesta z letiště do hotelu Avalon**** trvala 10 minut a stála 14,06 Ls (asi 520 Kč). Levnější variantou je použití autobusu. Z letiště jezdí do centra autobus č. 22 a lístek pro jednu osobu stojí 0,50 Ls (asi 19 Kč). Cesta z letiště do centra (stanice 11. novembra krastmala) trvá asi 30 minut. Autobus č. 22 staví i u hotelu Avalon – zastávka Stockmann centrs, odtud se musíte vrátit asi 3 minuty pěší chůzí zpět po autobusové trase.

Cena za noc pro jednu osobu včetně polopenze a transferu na letiště byla 1074,65 Kč. Pokoje hotelu Avalon (ulice 13.Janvara str. 19, Riga) byly pěkné a čisté. Nechyběl zde minibar (placený), klimatizace, Wi-Fi připojení na internet zdarma, LCD televizor, trezor a v koupelně vysoušeč vlasů. K večeři bylo menu o dvou chodech (předkrm a hlavní chod) a nápoje, které nebyly v ceně večeře. Coca-Cola 250 ml stála 1,30 Ls (asi 48 Kč), voda 250 ml 1,60 Ls (asi 59 Kč) a nejlevnější pivo 300 ml stálo 1,70 Ls (asi 63 Kč) a pivo 500 ml 2,20 Ls (asi 82 Kč). Snídaně byly velmi bohaté a pestré. K dispozici byl výběr z několika druhů sýrů, salámů, pečiva, nechyběly samozřejmě ani vajíčka, slanina, párky, zelenina, sladké pečivo, dokonce byla i krupičná kaše, bramborový salát nebo plátky masa (kuřecí). Samozřejmostí byly i různé müsli, džemy, jogurty a k pití káva, čaj, voda a džusy.

K večeru, po ubytování a večeři, jsme si na recepci vyzvedli mapu města a šli jsme projít do města. Došli jsme až do přístavu, kde zrovna byly ukotveny plachetnice ze závodu The Tall Ships Races 2013 (závod velkých plachetnic). Kromě obdivování plachetnic zde byla možnost občerstvení ve stáncích a poslech živých kapel na velkém pódiu.

Den druhý:

Po snídani jsme se vydali poznat památky Rigy. Centrum Rigy je docela malé a všechny významné památky jsou zde téměř pohromadě v docházkové vzdálenosti. První zastávkou byl Kostel sv. Petra. Je jednou z nejstarších a nejcennějších staveb monumentální středověké architektury v pobaltských státech. Kostel byl v roce 1997 zapsán na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Dominantou kostela je 72 metrů vysoká věž, na kterou je za poplatek možný vstup. Samotný kostel je přístupný zdarma. Vstup na věž stojí 5 Ls (asi 185 Kč, nyní 7 EUR) pro dospělého návštěvníka. Otevírací doba je od září do května 10:00 – 18:00 (pokladna do 17:30) a od června do srpna 10:00 – 19:00 (pokladna do 18:30), toto platí pro úterý až sobotu (v pondělí je zavřeno). V neděli je pak otevírací doba až od 12:00. Na věž, ze které je opravdu krásný výhled na celou Rigu, jezdí výtah (k výtahu se musí ale stejně vyjít po pár schodech). Nalevo od kostela stojí bronzové sousoší Brémských muzikantů, které vzniklo na motivy pohádky bratří Grimmů – Brémští muzikanti. Socha zobrazuje na sobě stojící v pyramidě osla, psa, kočku a kohouta. Socha v Rize vznikla na počest partnerství s městem Brémy, kde také stojí tato socha.

Nedaleko Kostela sv. Petra se nachází Radniční náměstí (Rātslaukums). Na náměstí stojí samořejmě radnice, ale také Dům Černohlavců (Melngalvju nams), Lotyšské muzeum okupace i informační centrum, kde mají k dispozici zdarma mapy. Původní budova Domu Černohlavců byla postavena v první třetině 14. století (roku 1334). Poté byla vybombardována Němci v červnu 1941 a kompletně zbořena Sověty v roce 1948. Stávající budova byla postavena v letech 1995 – 1999.

Z Radničního náměstí jsme pokračovali na Katedrální náměstí (Doma Laukums), kde stojí jedna z nejznámějších památek Lotyšska – Katedrála Riga (Dome Cathedral, Riga Dome). V roce 1884 byly do katedrály nainstalovány varhany se 124 rejstříky a s 6718 píšťalami. Ve své době byly tyto varhany největší a nejmodernější na světě. Rejstříky varhan údajně obsahují i zvuky větru a moře. Nejdelší píšťala má 10 metrů a nejkratší pouhých 13 milimetrů. Na Katedrálním náměstí ještě na první pohled zaujme červená rohová budova Rižské burzy (Muzeum umění).

Od Rižské katedrály jsme se přemístili přímou cestou na nábřeží, kde zrovna probíhala přehlídka posádek ze závodu plachetnic The Tall Ships Races 2013 (závod velkých plachetnic). Po zhlédnutí části přehlídky jsme se vrátili na Katedrální náměstí, odkud je kousek v ulici Māza Pils iela č. 17, 19, 21 soubor domů – Tři bratři (Trīs brāļi). Nedaleko Tří bratrů se nachází v ulici Torņa iela bývalé městské opevnění se Švédskou bránou a dlouhou žlutou budovou, která dříve sloužila jako kasárny (Jacob's Barracks, Jēkaba kazarmas). Dnes jsou zde prodejny a restaurace. Na konci této ulice stojí Prašná brána (Pulvertornis). Je to jediná věž dochovaná z původních 18 postavených v městských hradbách. Prašná věž byla postavená ve 14. století a sloužila například jako sklad střelného prachu, vězení nebo mučírna. Dnes je zde Lotyšské muzeum války.

Další zajímavou budovou je Kočičí dům (Kaķu māja), který se nachází asi 100 metrů od Prašné brány v ulici Meistaru iela. Dům je pojmenován podle dvou soch koček umístěných na vrcholu dvou věží domu. Podle jedné z legend nechal sochy sedících koček s klenutýmí zády a zvednutým ocasem otočit zadkem na budovu Velké gildy, postavené naproti, zhrzený majitel domu na protest proti odmítnutí jeho členství v cechu Velké gildy. Chtěl, aby to členové cechu považovali za urážku a přijali ho do členství. To se nakonec asi také stalo, protože jsou nyní kočky otočeny správným směrem.

Dále jsme se vydali ulicí Kaļķu iela k Pomníku svobody (Brīvības piemineklis), který se nachází na konci této ulice za městským vodním kanálem. Ještě před mostem přes vodní kanál jsme prošli okolo hodin Laima (Laima je jedna z nejstarších čokoládoven v Lotyšsku), které jsou populárním místem pro sjednávání srazů místních obyvatel, podobně jako srazy u „koně” na Václavském náměstí v Praze. Za hodinami v parku je budova Národní opery. U hodin je také restaurace McDonald's. Hamburger a Cheeseburger zde stojí 0,69 Ls (asi 26 Kč), Big Mac 1,69 Ls (asi 63 Kč) a velká Coca-Cola 0,94 Ls (asi 35 Kč). Pomník svobody byl odhalen v roce 1935 na památku padlým v bojích o nezávislost. Pomník je vysoký 42 metrů včetně 9-ti metrové bronzové sochy Svobody. Sochu Svobody ztvárňuje mladá žena, která v rukou drží tři pozlacené hvězdy symbolizující svobodu a lotyšské historické země (Kuronsko, Vidzemsko a Latgale).

Odtud jsme zamířili přes historické centrum zpět k našemu hotelu, odkud je kousek místní hlavní tržnice. Tato tržnice je jedna z největších a nejstarších v Evropě a najdete zde nepřeberné množství potravin. Nachází se v pěti bývalých rozlehlých hangárech pro vzducholodě Zeppellin. Za tržnicí jsme se ještě zašli podívat na výškovou budovu Lotyšské akademie věd a pak už jsme se vrátili zpět na hotel na večeři. Po večeři jsme se ještě zašli podívat do přístavu, kde opět probíhal doprovodný program k závodu velkých plachetnic The Tall Ships Races 2013 a prohlédli jsme si historické centrum při západu slunce.

Den třetí:

Druhý den ráno jsme jako první vyrazili do přístavu, kde probíhalo slavnostní vyplouvání plachetnic ze závodu The Tall Ships Races 2013. Po zhlédnutí vyplutí několika plachetnic jsme se rozhodli, že se zajedeme podívat k moři do města Jūrmala. Z Rigy jezdí do Jūrmaly vlaky, takže jsme se vydali na hlavní vlakové nádraží, které je nedaleko našeho hotelu Avalon. Na nádraží jsme zakoupili zpáteční jízdenku do Majori za 1,95 Ls (asi 73 Kč). Cesta vlakem z Rigy do Majori trvá necelých 30 minut. Když se po výstupu z vlaku v Majori vydáte přímou cestou, dojdete až na pláž k moři. My jsme se ale vydali přes park, za kterým jsme zahnuli doprava a prošli jsme si promenádu Jomas iela. Na promenádě jsme si v restauraci Kebabs Fix dali oběd kebab menu za 2,59 Ls (asi 96 Kč). V menu byl kebab, hranolky a nápoj.

Z promenády jsme zabočili směrem k moři. Prošli jsme kolem nádherných vil, až jsme se objevili na pláži. Pláž v Jūrmale je velmi rozlehlá, na délku má 33 kilometrů. Přestože je pláž obrovská, byla plná lidí toužících po slunečních paprscích a mořské vodě. Pláž je vhodná i pro malé děti, protože moře zde má velmi pomalé klesání. My jsme mohli pouze litovat, že jsme neměli na tento výlet s sebou plavky. Přesto jsme smočili alespoň nohy a mohu konstatovat, že moře mělo příjemnou teplotu. Z pláže jsme se vrátili již na hotel, kde jsme si dali večeři a po ní jsme se šli naposled projít po městě.

Ještě doplním některé ceny produktů v Rize. I když se v Lotyšsku platí od 1.1.2014 eurem, tak by ceny měli být po přepočtu podobné. Například 500 ml Coca-Coly stálo v supermarketu 0,69 Ls (asi 26 Kč), 2 litry Coca-Coly 1,15 Ls (asi 43 Kč), pohledy od 0,35 Ls (asi 13 Kč), známky v informačním centru 0,45 Ls (asi 17 Kč), Nestea 500 ml 0,55 Ls (asi 21 Kč), nanuky (3x120 ml) 1,10 Ls (asi 41 Kč), litr benzínu natural 95 stál 0,994 (asi 37 Kč) a litr dieselu 0,954 Ls (asi 36 Kč).

Den čtvrtý:

Z Rigy jsme odlétali brzo ráno, takže jsme museli na snídani už v 7:00 a v 7:40 už jsme odjeli taxi na letiště, kam jsme dorazili za 15 minut. Na letišti vše proběhlo bez problémů a v 9:33 jsme opustili letiště ve vrtulovém letadle De Havilland Canada DHC Dash 8 Q-400 (reg. YL-BAJ). Ještě před příjezdem k našemu letadlu jsme měli možnost spatřit soukromý Boeing 767-300/ER (reg. P4-MES) ruského miliardáře a majitele londýnského fotbalového klubu FC Chelsea Romana Abramoviče, který ho zde měl zaparkovaný. Let z Rigy trval 1 hodinu a 51 minut. Díky opravě hlavní ranveje letiště Václava Havla v Praze jsme mohli vidět zase jinou část Prahy z výšky než obvykle.

Více fotografií naleznete v galerii