ZPĚT

Peru – Puerto Maldonado

(31.3. – 3.4.2013)

Peru je třetí největší stát v Jižní Americe, ležící na severozápadě kontinentu. Úředním jazykem je španělština. Hlavním městem Peru je Lima. V Peru žije téměř 30 miliónů obyvatel. 45 % obyvatelstva Peru jsou potomci původního indiánského obyvatelstva. Peru nabízí jak pobřeží, hory, poušť, tak i deštný prales, který zabírá téměř 60% plochy země. Nejvyšší horou je Huascarán (6768 m n.m.). Peru je bohaté na nerostné suroviny (měď, stříbro, zlato, ropa i uhlí). Ve světové produkci stříbra je Peru na druhém místě a v produkci zlata na pátém.

Časový posun oproti České republice je –7 hodin (při letním času) a –6 hodin (při zimním času). Oficiální měnou je peruánský nuevo sol (PEN, SOL). Během našeho pobytu byl 1 SOL asi 7,50 Kč. Pro české občany není potřeba pro vstup do země vízum, pouze se při příletu vyplní vstupní karty. Elektrické zásuvky jsou na 220V 60Hz (někde můžou být 110V). Zásuvky jsou na dva ploché nebo kulaté kolíky (stejné jako u nás bez zemnícího kolíku). V Peru moc nepoužívají angličtinu, takže je dobré mít s sebou alespoň kapesní slovník (dnes to jde nahrát i do mobilu) a naučit se nejlépe základní číslovky. Málokdy mají například v restauraci menu v angličtině.

Puerto Maldonado je město v jihovýchodní části Peru, vzdálené asi 55 kilometrů od hranic s Bolívií. Puerto Maldonado je hlavním městem oblasti Madre de Dios. Je zde i mezinárodní letiště (Padre Aldamiz International Airport). Město obklopuje deštný prales.

Cestopis je pro přehlednost rozdělen do několika kategorií.

1. Cesta z Icy do Puerto Maldonado
    2. Ubytování – hostel Tarantula Eco-Hostal
    3. Gastronomie
    4. Doprava v Puerto Maldonado
    5. Navštívená místa (památky)
    6. Počasí
    7. Orientační ceny v Puerto Maldonado
    8. Cesta z Puerto Maldonado do Ollantaytambo (Machu Picchu)
1. Cesta z Icy do Puerto Maldonado
Nahoru

Z hotelu Las Flores v Ice nás odvezlo taxi za 4 SOL (asi 30 Kč) na autobusové nádraží. Autobus spol. Cruz del Sur z Icy odjel v 13:06 a do Limy jsme dorazili po non-stop jízdě v 17:30. Cena jízdenky za jednu osobu byla 45 SOL (asi 338 Kč), včetně malého občerstvení. Byl to zatím nejluxusnější autobus, jakým jsme kdy jeli. Měli jsme objednané místenky do spodního patra poschoďového autobusu. Zde bylo pouze 12 míst a místo sedaček na nás čekala velká kožená křesla, která se dala sklopit téměř do vodorovné polohy. Nechyběla samozřejmě klimatizace a během cesty promítali film. Alespoň na chvíli jsme si vyzkoušeli, jaké to asi je cestovat business třídou v letadle.

Na autobusovém nádraží na nás už čekalo objednané taxi, které nás odvezlo za 80 SOL (asi 600 Kč) do hotelu Limper. Nelekejte se ceny, bylo nás hodně, takže jsme měli objednané velké taxi. Cesta trvala 45 minut. Hotel Limper je v ulici Prolg. Salaverry N° 183 asi 10 minut jízdy autem od mezinárodního letiště. Cena za noc byla 20 USD (asi 420 Kč) pro jednu osobu včetně snídaně. Hotelu „šéfují“ 4 děvčata, pro které nebylo nic žádný problém. Hotel neměl výtah a ony by klidně vynesly i kufry po schodech do patra. My jsme měli naplánovaný brzký odjezd druhý den na letiště, a proto jsme nestíhali snídani. A ony nám samy nabídly, že nám místo toho udělají večeři, abychom nepřišli zkrátka. Na hotelu bylo zdarma Wi-Fi připojení na internet. Na pokojích byla televize, místo klimatizace ventilátor a v koupelně, jako téměř všude v Peru, nebyly k dispozici šampóny a sprchové gely. I přes blízkou vzdálenost od letiště zde bylo klidné spaní.

Hodně brzo ráno ve 4:55 jsme zamávali hotelovému personálu, který se s námi přišel rozloučit až před hotel (bylo to vůbec poprvé při našich cestách, kdy se nám dostalo tohoto milého rozloučení a naštěstí v Peru ne naposled – milý to národ) a odjeli jsme taxi na letiště. Cena za taxi byla ještě víc zlodějská než cesta sem z autobusového nádraží. Cena taxi byla 64 SOL (asi 480 Kč). Opět jsme měli velké taxi a ještě to zdůvodňovali noční přirážkou.

Na letišti bylo vše bez problémů a v 7:05 jsme odletěli v British Aerospace BAe 146-200 (reg. OB-1948-P) spol. StarPerú. Cena letenky Lima – Cuzco byla pro jednu osobu 1793,13 Kč včetně všech poplatků. Na letišti v Cuzcu jsme přistáli po hodině letu v 8:07. Další let měl být v 10:30, ale měli jsme 45 minut zpoždění a tak jsme z Cuzca odletěli v 11:16 v British Aerospace BAe 146-200 (reg. OB-1885-P) spol. StarPerú. Cena zpáteční letenky (Cuzco – Puerto Maldonado) pro jednu osobu včetně všech poplatků byla 1553,45 Kč. Na letišti v Puerto Maldonado jsme přistáli po 37 minutách v 11:53. Po výstupu z letadla nás přivítala velká vlhkost a teplé slunečné počasí. Na letišti už na nás čekal odvoz z našeho hotelu Tarantula Eco-Hostal, kam jsme autem dorazili za 3 minuty.

2. Ubytování – hostel Tarantula Eco-Hostal
Nahoru

Hostel Tarantula Eco-Hostal** se nachází 3 minuty jízdy autem od letiště. Cena za jednu noc včetně snídaně pro jednu osobu byla 16 USD (asi 336 Kč). Hostel stojí na klidném místě uprostřed přírody. V hostelu je možnost ubytování v dřeveném bungalovu nebo v hlavní budově, kde jsou tři pokoje. Zařízení pokojů je dost zastaralé a opotřebované, ale čisté. Není zde klimatizace, pouze ventilátory, které ale stačily, i když byla přes den venkovní teplota přes 30°C. Ledničku nebo trezor byste zde hledali zbytečně. K snídani bylo pečivo, vajíčková omeleta, banány, džem, čaj (káva) a čerstvý džus. Součástí hostelu je i venkovní bazén. V hostelu nebyl problém možnosti zakoupení obědu nebo večeře (cena okolo 10 SOL, asi 75 Kč). Je zde také k dispozici televize ve společenské místnosti a wi-fi připojení zdarma na internet. Byla zde i možnost objednání různých výletů (např. návštěva džungle).

V hostelu mají dva papoušky Ara, jednoho 60 let starého a druhého mladšího Pepého, který je ochočený a klidně vám vleze na ruku. Ještě tu pobíhali dva psi a občas se zde objevily divoké opice (malé opičky, nečekejte například šimpanze). V hostelu nám na požádání zavolali taxi a po ukončení ubytování nás opět zavezli na letiště.

3. Gastronomie
Nahoru

Peruánská kuchyně je velmi rozmanitá. V Peru existuje více než 2500 registrovaných druhů polévek a více než 250 tradičních dezertů. Je zde i více než 2500 odrůd brambor, tomu se ale nelze divit, když právě brambory pocházejí z Peru. Z masa je nejčastější kuře (pollo, čti pojo), hovězí a lama, nechybí ani ryby a mořské plody. Peruánskou specialitou v Andských oblastech je pokrm z morčat (cuy, cobayo). Maso z morčete má nízké procento tuku (7,6%) a vysoké procento bílkovin (20,3%). Peruánci si morčecí maso dávají spíše jen výjimečně, ke slavnostnímu jídlu. Osobně jsem ho neochutnal, takže nemohu podat bližší informace. Typickými peruánskými jídly, jsou například anticuchos (masový špíz), ceviche (salát z mořských plodů) nebo pachamanca (maso marinované v kořeněné omáčce a pečené na horkých kamenech). Tradičním pouličním jídlem v Peru je Salchipapas (hranolky s uzeninou), jsou dobré a levné. My jsme na ně narazili po přesunu do Icy, kde jsem si je oblíbil.

Peruánským národním nápojem je Inca Kola, která je od roku 1996 pod dohledem Coca-Coly, jež vlastní 49% Inca Koly. Inca Kola má zlatožlutou barvu a sladkou chuť. Hlavními přísadami je vůně z citrónové trávy a různé byliny z tropických oblastí Asie. Z alkoholických nápojů je nejznámějším nápojem pivo Cusqueňa (Cuzco).

Dalším typickým nápojem pro Peru, hlavně pro je jeho vysokohorské oblasti, je čaj z koky (maté de coca). Prodej a spotřeba listů koky je v Peru legální. Koncentrace kokainu v listech koky je velmi nízká a tak při konzumaci čaje nebo žvýkání listů nedochází k závislosti. Konzumace produktů z koky zvyšuje vstřebávání kyslíku v krvi, a proto se používá v boji proti výškové nemoci, podpoře trávení a nadýmání. V oblastech s vyšší nadmořskou výškou je běžné, že na hotelech zdarma nabízejí čaj z listů koky. POZOR - koka je v Evropě vedená jako droga, proto je její dovoz nelegální! Nelze si dovézt ani sáčkový čaj, který je v Peru běžně k dostání, ani bonbóny z koky.

4. Doprava v Puerto Maldonado
Nahoru

V Puerto Maldonado je nejjednodušší se pohybovat taxi, motorikšou nebo taxi motorkou. Centrum města je od hotelu na pěší chůzi hodně vzdálené. Cesta autem z hostelu do centra trvá necelých 15 minut a stojí 10 SOL (asi 75 Kč). Cesta motorikšou z bližšího centra města, stála do našeho hostelu 6 SOL (asi 45 Kč). Taxi motorku jsme nevyzkoušeli.

5. Navštívená místa (památky)

Centrum města – centrum města, náměstí Plaza de Armas, je od hotelu vzdálené asi 5,5 kilometru. Taxi jsme tam dojeli za necelých 15 minut a cena byla 10 SOL (asi 75 Kč). Motorikšou je to o něco levnější. U náměstí Plaza de Armas je také nový most Billinghurst, po kterém vede silnice až od Bolívie. Samotné centrum města není ničím zajímavé, turisté cestují do Puerta Maldonada především kvůli návštěvě džungle.

Džungle – výlet do džungle jsme měli objednaný z našeho hotelu. Cena výletu pro jednu osobu včetně zajištěného oběda byla 57 USD. V 8:20 jsme odjeli taxi do přístavu Madre de Dios Ferry Dock v Puerto Maldonado, kde jsme přestoupili na loď. V přístavu jsme se dozvěděli od našeho průvodce, který zde na nás čekal, že je do džungle nejvhodnější proti moskytům světlé oblečení. Proto jsem byl celý v černém, no nic. Dlouhé kalhoty a použití repelentu by mělo být samozřejmostí. Repelent jsme měli zakoupený již z domova.

V 8:40 jsme v lodi opustili přístav. Plavba trvala necelých 40 minut a cestou nám průvodce, který mimochodem mluvil dobře anglicky, ukázal jakési zvíře ve stromech a poté i malého kajmana, který odpočíval na břehu. Po vystoupení z lodi jsme našeho průvodce následovali po dřevěném chodníku k hotelu, který stál v džungli. U hotelu měli ochočeného papouška Ara a několik ochočených opiček, které se nechaly hladit a krmit. Od hotelu jsme si prošli komentovanou okružní prohlídku džungle. Trasa trvala asi 40 minut. V džungli bylo velké vlhko a vedro. Po návratu k hotelu nás zastihl první pořádný liják a pak bylo to vedro a dusno ještě víc nesnesitelné.

Když déšť ustal, čekal nás další bod programu a to byl „výlet do korun stromů“. Před hotelem byla věž, po které se dalo vystoupat na provazové mosty. Po mostech se dalo jít na vyhlídku až do výšky 40 metrů. Na této vyhlídce nás zastihl další tropický liják. Samozřejmě se nedalo nikam schovat, takže jsme museli spoléhat pouze na svoje pláštěnky. Ale v tom dusnu to nebylo nic příjemného, člověk byl hned mokrý i zevnitř.

Když opět přestalo pršet, čekal nás chutný oběd v hotelu. Po obědě byla menší pauza a potom jsme se vydali na sjezd po ocelovém laně na kladkách v korunách stromů. Po poučení co a jak máme dělat, jak máme brzdit, jsme dostali popruhy a mohli jsme se vrhnout vstříc neznámému. Absolvovali jsme dva sjezdy s jedním „přestupem“. Vše je bezpečné, pokud zabrzdíte včas, kdy máte, a když zabrzdíte moc brzo, může se stát, že nedojedete do cíle a museli byste ručkovat po laně. Na konci sjezdu začalo opět pršet. Po sjezdu jsme měli jít ještě na kajaky, ale když jsme viděli rozvodněnou řeku a kajaky samotné, které nevypadaly zrovna kdovíjak stabilně, jsme se rozhodli tuto atrakci neabsolvovat. Náhradní oblečení jsme s sebou neměli a koupat se z nás nikdo nechtěl. Ve čtyři hodiny odpoledne jsme se lodí vraceli zpět z výletu a cestou nás opět zastihla přeháňka. Do přístavu jsme dorazili po 50 minutách plavby.

6. Počasí
Nahoru

Puerto Maldonado leží v tropické Amazonii, proto je zde po celý rok počasí horké s vysokou vlhkostí. Průměrná roční teplota je 26 °C, nejteplejšími měsíci jsou srpen a září. Srážkově nejvydatnější měsíce jsou říjen až duben, nejsušší měsíc je srpen. Někdy může dojít k jevům, kterým se říká surazo nebo friajes, kdy polární větry od hornatého jihu ochladí teploty vzduchu na pouhých 8 °C. Tyto jevy bývají velmi vzácné. Toto může trvat několik dní. Během našeho pobytu byla teplota okolo 32 °C.

7. Orientační ceny v Puerto Maldonado

V Puerto Maldonado bylo o trošku dráž než v předchozích destinacích, ale pořád tu bylo levněji než u nás. Jídlo jsme v hotelu pořídili okolo 10 SOL (asi 70 Kč). Během našeho pobytu byl 1 SOL asi 7,50 Kč.

Příklady cen:

5 SOL
Letiště
Jídlo – masová kapsa

8. Cesta z Puerto Maldonado do Ollantaytambo (Machu Picchu)
Nahoru

Z Puerto Maldonado jsme měli namířeno do Ollantaytambo. Z hotelu nás, stejně jako při příletu, odvezli autem na letiště. Tam jsme si museli nechat zkontrolovat kufry, které jsme dávali na odbavení, ještě před příchodem na přepážku. Na přepážce nám nechala pracovnice, která stále hovořila něco španělsky, podepsat papír, že máme rozbité kufry, i když to nebyla pravda. Pak už jsme šli na bezpečnostní kontrolu, která proběhla rychle. Dokonce jim ani nevadila voda v lahvi.

Při odletu jsme měli menší, asi 30 minutové zpoždění. V 12:28 jsme odletěli v British Aerospace BAe 146-200 (reg. OB-1885-P) spol. StarPerú a na letišti v Cuzcu jsme přistáli v 13:11. Na letišti V Cuzcu na nás už čekalo připravené auto (minivan), které jsme měli objednané předem přes internet. Minivan stál 180 USD za zpáteční cestu Cuzco – Ollantaytambo. Minivan byl pro 10 osob a kufry nám dali na střechu automobilu. Tady si dejte pozor na déšť, řidič kufry ničím nepřikrývá, takže se nám cestou zpět stalo, že nám kufry promokly. Při začátku deště jsme si vůbec neuvědomili, že máme nepřikryté kufry na střeše. Z letiště v Cuzco jsme odjeli v 13:41. Cestou jsme měli několik zastávek, buď na focení, nebo na nákup vlněných výrobků z lamy ve městě Chinchero, která byla i s přednáškou výroby vlny a jejího barvení přírodními barvivy. Zde nám nabídli zdarma pravý čaj z koky. Do hotelu Casa de Mama v Ollantaytambo jsme dorazili v 16:34.

Více fotografií naleznete v galerii