ZPĚT

Prezentační let ČSA – Airbusem A330-300

(1.4.2014)

        Toto nebude ani tak cestopis, jako spíše report z akce, kterou pořádala letecká společnost ČSA. Mohlo by se zdát podle data, že jde o aprílový žert, ale není tomu tak. ČSA se chtěly pochlubit svým novým letadlem Airbus A330-300 (reg. OK-YBA), který je určen pro dálkové lety a je jediným v barvách ČSA. Letadlo primárně létá na pravidelné lince z Prahy do jihokorejského Soulu.

       

        Letadlu byla přidělena historická registrace OK-YBA, se kterou kdysi létalo první dálkové letadlo vyrobené přímo pro Československé aerolinie, Iljušin Il-62. Aerolinky jej převzaly 29.10.1969 a dostal jméno Praha, do té doby si letadla Iljušin Il-62 pronajímaly od Aeroflotu. První dálková linka Praha – New York s mezipřistáním v Montrealu byla zahájena 4.5.1970. Celkem ČSA odebraly 15 strojů IL-62 (z toho 6 modernizovaných IL-62M). Docela smutné, když po téměř 45 letech mají pouze jeden stroj pro dálkové lety… Ještě doplním, že IL-62 (reg. OK-YBA) byl vyřazen 4.9.1987, převezen na přehradu Rozkoš 5.9.1988, kde sloužil jako restaurace a sešrotován byl 22.8.1994.

        Teď k samotnému průběhu prezentačního letu ČSA aneb Praha – Ostrava – Bratislava – Praha v jeden den. Letenky se daly koupit buď na jeden úsek cesty, nebo na všechny tři, takže začátek i konec cesty mohl být v Praze nebo se mohlo začít (skončit) v jakémkoliv z těchto tří měst. Letenka na úseku Praha – Ostrava stála 989 Kč (2490 Kč v byznys třídě), Ostrava – Bratislava stála 690 Kč (2190 Kč v byznys třídě) a Bratislava – Praha stála 986 Kč (2466 Kč v byznys třídě). Při zakoupení letenek do byznys třídy byl vstup do VIP salónků samozřejmostí. Salónky jsou na všech třech letištích. My jsme měli zakoupené všechny tři letenky do ekonomické třídy.

       

        V Praze na letišti jsem byl zvědavý, kolik se sejde „bláznů“ na tomto letu a věřte nebo ne, bylo jich plné letadlo (276 cestujících a z toho 24 v obchodní třídě). Plné byly nakonec všechny tři lety. Z pražského letiště Václava Havla jsme odletěli v 8:47. Během letu panovala uvolněná a velmi pohodová atmosféra, ze všech čišelo nadšení a radost z letu. Dost cestujících toho využilo, protože byli fandy do letectví, byli pozvanými hosty nebo to byl pro ně vůbec první let velkým letadlem a pro někoho jako jsem já to bylo odškrtnutí si domácího letu a zažití nevšedního zážitku, který se už možná nebude opakovat. Přece jen ne každý den je možnost letět Airbusem A330-300 do Ostravy. Během letu jsme si poslechli něco málo o historii letadla a jeho specifikaci (jaké má motory, jaký mají výkon, kolik uveze cestujících atd.) a jako občerstvení jsme dostali kelímek vody.

       

        Na letišti v Ostravě jsme za krásného slunečného počasí (11°C) přistáli po 41 minutách v 9:28. Pro letiště v Ostravě to bylo vůbec první přistání letadla tohoto typu, takže jsem mohl poprvé vidět a vyzkoušet, jaké to je, když letadlu vytvoří hasiči vodní slavobránu. Po výstupu na letištní plochu na cestující a posádku čekala řada novinářů a reportérů. V Ostravě se nabízely tři možnosti, buď měl člověk zaplacenou byznys třídu, takže se mohl odebrat rovnou cestou do salonku (to bych udělal já, kdybych ho měl) nebo mohl zůstat na letišti anebo mohl jet do centra města. My jsme byznys neměli, čekat se nám nechtělo a Stodolní ulice byla přeci jenom tak blízko, takže jsme jeli do centra.

       

        Z letiště jezdí do centra Ostravy autobus č. 333. Cesta trvá 45 minut a lístek stojí 37 Kč. V Ostravě jsme vystoupili na Ústředním autobusovém nádraží, kde jsme vlezli do podchodu a vylezli jsme u tramvajové stanice náměstí Republiky. Odtud jsme tramvají č. 1 odjeli do stanice Stodolní (3. stanice). Z náměstí Republiky tam jezdí téměř všechny tramvaje. Stodolní ulice se nachází po levé straně před příjezdem do stanice tramvaje. Lístek na 10 minut stojí 14 Kč a na 60 minut stojí 26 Kč. Ve Stodolní ulici jsme zjistili, že je to obyčejná, ani ne moc hezká ulice (v noci je tomu možná jinak), takže jsme si dali u „Číňana“ nudle k obědu a mohli jsme jet zpátky na autobusové nádraží. Z nádraží jsme odjeli autobusem ve 12:00 a ve 12:40 jsme byli na letišti Leoše Janáčka.

       

        Z Ostravy jsme odletěli v 13:56. Vzhledem ke krátké době letu by nás nestačila posádka obsloužit a tak jsme místo občerstvení našli na sedadle půllitrovou lahev vody. Bylo to také poprvé, co nám kapitán letadla popřál krásný vyhlídkový let, protože jsme letěli v nadmořské výšce okolo 3500 metrů a při rychlosti asi 600 km/h. Na letišti M. R. Štefánika v Bratislavě jsme dosedli po 29 minutách letu v 14:25 za teplého a slunečného počasí (18°C).

       

        Na letišti jsme si na informacích vyzvedli mapu a nasedli do autobusu č. 61, který jezdí do centra (konečná stanice – Hlavná stanica). Cesta autobusem trvala 25 minut a jízdenka stála 0,90 EUR. Odtud je to kus pěší chůzí do centra města. Z konečné stanice jsme se vydali ulicí směrem dolů, potom přes park kolem úřadu vlády a prezidentského paláce. Tady jsme už cestu znali, takže jsme došli až na Primaciální náměstí, kde má v Primaciálním paláci sídlo primátor města a je zde také budova bratislavského magistrátu. Hned vedle je Hlavní náměstí, na kterém stojí budova Staré radnice, v jejíž věži je u druhého okna zespoda dělová koule. Z náměstí jsme došli k soše Čumila, který pozoruje pouliční ruch z kanálu. Dále jsme pokračovali Laurinskou ulicí, která vede na Kamenné náměstí. Na náměstí jsme si skočili nakoupit do Tesca a pak už jsme si to namířili zpět na autobusové nádraží. Z Hlavné stanice jsme odjeli autobusem v 17:00. (více o Bratislavě v cestopise z roku 2012)

       

        Z Bratislavy jsme odletěli v 19:07. Tentokrát jsme k občerstvení dostali nápoj (voda, džus) a müsli tyčinku. V Praze jsme přistáli po 38 minutách letu v 19:45 (12°C). Po přistání nás nikdo z letadla nevyháněl, takže jsme si v klidu mohli prohlédnout a vyzkoušet byznys třídu.

Více fotografií naleznete v galerii

Oficiální web Ostravy: www.ostrava.cz
Oficiální web Bratislavy: www.bratislava.sk

Další užitečné odkazy:

ZPĚT