ZPĚT

Francie - Paříž II

(4. - 6.8.2008)

Paříž, hlavní a zároveň největší město Francie s více než 2 mil. obyvatel. Paříž se nachází v severní části Francie v oblasti Ile de France. Rozkládá se na březích řeky Seine. Od roku 1946 tu má svoje stálé sídlo UNESCO, sekretariát Organizace pro Hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a Evropská centrála národních kriminálních policií Interpol.

Den první:

Do Paříže jsme letěli, jak jinak, s leteckou spol. SkyEurope. Zpáteční letenka pro jednu osobu vč. poplatků stála asi 1800,-. Z ruzyňského letiště jsme odletěli v 6:40 a na pařížském letišti Orly jsme přistáli, za krásného slunečného počasí, asi po hodině a půl dlouhém letu. U východu z haly jsou informace, kde je k dispozici zdarma mapa a také se zde dají koupit lístky na RER a automatizovaný „vlak“, který jezdí z letiště. Lístky se dají koupit i v automatech, které jsou u informací (platit se může i kreditní kartou). Jeden lístek stojí 9,60 EUR.

Vzhledem k tomu, že jsme tentokrát přiletěli do Paříže na 3 dny, a ne na 2 jako při první návštěvě, nemuseli jsme nikam spěchat. První zastávkou byla opět, jako při první návštěvě Paříže, katedrála Notre-Dame (stanice St-Michel Notre-Dame, RER linka „B“). Po prohlídce vnitřních prostor katedrály, jsme se rozhodli zajít na věž. U vchodu se již utvořila fronta. Jenže když v 10 hodin otevřeli vstup, začali pouštět skupiny 20 lidí každých 10 minut. Před námi, ale byla fronta na asi 50 minut. Rozhodli jsme se nečekat a pokračovali jsme k centru Pompidou (Centre Georges Pompidou). Centrum Pompidou slouží jako národní muzeum moderního umění. Budova vypadá jako by byla nedostavěná, všude jsou vidět železné trubky, které vypadají jako lešení anebo různě barevná potrubí (modré – klimatizace, zelené – voda,…). Od centra Pompidou jsme se vydali k Forum des Halles. Forum des Halles je poklidný park s obchody. Vedle parku jsme ještě navštívili kostel St.-Eustache.

Centrum Pompidou    Forum des Halles    Eiffelova vež Hotel Jarry*    Katedrála Notre-Dame

Poté jsme se již vydali směrem k hotelu. Ubytováni jsme byli v hotelu Jarry*, kde dvě noci stály 42 EUR/os. + 5 EUR snídaně/os./den. Hotel se nachází v ulici rue Jarry, stanice metra Chateu d´Eau (linka č. 4). Do hotelu jsme šli ulicí Boulevard de Strasbourg, kde byl největší počet holičství v jedné ulici, co jsem kdy viděl. Čtvrť, ve které se hotel nachází, je převážně černošská, takže se není čemu divit. Do hotelu jsme dorazili brzy, pokoje byly připraveny až od 13:00, a tak jsme se šli podívat na nedaleké vlakové nádraží Gare de l´Est. Hned v 13:05 jsme se ubytovali. Po vybalení jsme se vydali do města.

První zastávkou se stala Eiffelova věž. K ní jsme dorazili metrem linky č. 8, stanice École Militaire. Po několika metrech jsme dorazili do parku Champ de Mars, ze kterého je nádherný pohled na Eiffelovku. Oproti první návštěvě Eiffelovy věže v listopadu 2006, jsou v sezóně otevřeny všechny čtyři vchody (v každém pilíři věže). Fronty jsou o poznání delší než mimo sezónu, ale postupuje se docela rychle. V hlavním pilíři se dají koupit lístky až do třetího patra, v ostatních pilířích nejvýše do druhého. Ve třetím patře se můžou v automatu přikoupit lístky do třetího patra. V sezóně jsou také otevřena všechna schodiště (prodávají i lístky pouze na schodiště). Po schodech se dostanete nejvýše do druhého patra.

My jsme zvolili nejdelší frontu, protože jsme chtěli lístky rovnou až do třetího patra (12 EUR). Asi po hodině čekání ve frontách jsme dorazili do třetího patra. Počasí stále nádherné, takže byl krásný výhled na Paříž. Cestou dolů jsme se prošli i po schodech, z druhého do prvního patra.

Fronta u Eiffelovky z prvního patra    Arc de Triomphe - Vítězný oblouk    Avenue des Champs Élysées Palais de l'Elysée - Elysejský palác    Louvre v noci

Po Eiffelovce jsme šli k Vítěznému oblouku (Arc de Triomphe de l'Étoile), který přímo sousedí s věhlasnou ulicí - Avenue des Champs Elysees. Zde je také možnost občerstvení v McDonald´s (hamburger – 0,95 EUR). Po občerstvení jsme navštívili vyhlídku na Vítězném oblouku. Zlevněný lístek (do 26 let) stál 5,50 EUR (průkazku žádnou vidět nechtěli), normální lístek 9 EUR. Nahoru vede 254 schodů a vyhlídka je ve výšce 50 m. Z Vítězného oblouku se naskýtá zase jiný pohled na Paříž než z Eiffelovky. Po prohlídce Vítězného oblouku jsme se šli podívat k Louvru. Vydali jsme se po Avenue des Champs Elysees, cestou jsme navštívili Elysejský palác (Palais de l'Elysée) a pak už jsme přes náměstí Place de la Concorde a park Tuileries došli k Louvru. Po prohlídce zevnějšku Louvru jsme se vydali zpět na hotel. První den jsme ušli 16,5 km.

Den druhý:

Tento den nás čekal hlavní bod celého výletu – zámek ve Versailles. Po snídani jsme se vydali na metro do stanice Gare de l´Est. Koupili jsme si lístky na RER za 2,60 EUR jeden (platí i na mtero). Do Versailles jezdí žlutá linka RER „C“. Metrem jsme se dostali až do stanice Javel André Citroën (linka „10“), protože někde na trase byla rekonstrukce a tak jsme nemohli nastoupit na RER dřív než v této stanici. Po asi půlhodinové jízdě jsme dorazili do Versailles. Po výstupu z nádraží jsme se dali doprava a na křižovatce doleva a odtud už je zámek vidět (nejlepší je se držet s davem). Všude byla spousta lidí. Fronta na lístky byla asi na 2 hodiny. Za bránou na nádvoří u fronty je pítko s pitnou vodou. Po vystání fronty, kdy nás sluníčko opalovalo ze všech stran, jsme si zakoupili lístky za 13,50 EUR. Tyto lístky platí pro vstup do galerie 17. století, Královské kaple a královských pokojů, zahrady zámku jsou zdarma. Na této trase je k vidění i nejznámější a také nejkrásnější místnost – Zrcadlový sál. Téměř 80 metrů dlouhá místnost s bohatou výzdobou. Prohlídka zámku nám trvala asi hodinu. Východ ze zámku je u vstupu do zahrad. Zahrady jsou samozřejmě nádherné, ale bohužel nebyly zapnuté vodotrysky. My jsme prošli pouze horní část zahrad, protože zahrady jsou tak rozlehlé, že by jejich prohlídka zabrala půl dne.

Zámek Versailles    Bazilikou Sacré-Cœur    Eiffelova věž v noci Arc de Triomphe - Vítězný oblouk v noci    Náměstí Concorde

Po prohlídce jsme si udělali pauzu v Mc Donaldu, který je hned naproti nádraží. Potom už následovala cesta na hotel, kde nás čekal malý odpočinek. Po nabrání nových sil jsme opět vyrazili do centra dění. Zašli jsme do ulice Rue du Fbg Saint-Denis, která je kolmo na ulici našeho hotelu. V této ulici je několik obchůdků se vším možným a také několik restaurací (fast foodů). V jedné z nich jsme si dali večeři (4 – 7 EUR). Pak jsme se vydali metrem žlutou linkou č. 1 na La Défense. Mysleli jsme si, že navštívíme vyhlídku na Grande Arche, ale měli už bohužel zavřeno (mají otevřeno do 20:00).

A tak jsme ještě vyrazili na proslulý Montmartre. Na přestupu ve stanici Concorde, jsme také poprvé viděli revizory, i přesto že tam mají turnikety, takže projít bez lístku je téměř nemožné. Na Montmartre jsme se vydali ze stanice Abbesses (tmavě zelená linka č. 12). Po vyšlápnutí několika desítek schodů jsme se ocitli před bazilikou Sacré-Cœur. Na schodech před bazilikou seděla spousta lidí, kteří poslouchali vystoupení pouličního umělce. Takových umělců je v letním období po celé Paříži několik. Byli jak pod Eiffelovkou, tak i na Trocadero a v metru. Z Montmartru jsme se odjeli ještě podívat na nasvícenou Eiffelovu věž, která byla tentokrát zbarvena do modra a uprostřed měla znak evropské unie (hvězdy v kruhu). Toto zbarvení má díku tomu, že Francie tento půlrok předsedá EU. Ještě jsme se podívali na Vítězný oblouk a pak už jsme se vrátili na hotel. Druhý den jsme ušli 16 km.

Den třetí:

Letadlo letělo až večer (20:00), takže jsme měli ještě spoustu času. Po snídani jsme se vydali metrem k muzeu Louvre a odtud jsme šli pěšky ve vedru přes park Tuileries k nám. Concorde. U náměstí, jsme přešli most a po druhém nábřeží jsme se vrátili směrem k muzeu Louvre. Kousek před Louvrem měla zastávku vyhlídková loď (spol. Batobus) na kterou jsme měli namířeno. Koupili jsme si lístky za 12 EUR. Lístky jsou tzv. „Hop on – Hop off“ a to znamená, že se může vystoupit a zase nastoupit v různých zastávkách (celkem jich je 8). My jsme udělali jedno kolečko a vystoupili jsme u Eiffelovky.

A tady se zrodil šílený nápad, že se půjdeme podívat na zmenšeninu americké Sochy svobody. Socha je totiž docela daleko. Je postavena na ostrově na Seině, směrem od Eiffelovky dál z města. O soše ani mnoho turistů neví, a tak u ní kromě nás a dalších třech lidí nikdo jiný nebyl. Pokud ji někdo vyloženě netouží vidět, tak k ní ani nedoporučuji chodit, protože kromě sochy tam opravdu nic jiného k vidění není. Zmožení vedrem a cestou jsme potom došli ke stanici metra Javel André Citroën (linka č. 10), odkud jsme odjeli do čtvrti La Défense (konečná linky metra č. 1).

Na La Défense jsme navštívili vyhlídku na Grande Arche. Při nákupu lístků jsme uplatnili slevový kupon z letáku, který jsme si vzali na našem hotelu. Sleva byla 1,50 EUR. Normálně vstupné stojí 10 EUR. Na vyhlídku se jezdí proskleným výtahem. Z výtahu se ještě musí vyběhnout pár schodů. Vyhlídka je ve výšce 110 metrů. Bohužel mě zklamalo, že vyhlídka je pouze na jednu stranu a to směrem do centra Paříže. Na druhou stranu se nedá ani jít. Ve vnitřních prostorách je výstava starých počítačů a věcí s nimi spojených. Také je zde výstava 3D obrazů, promítací místnost, restaurace s internetem zdarma a byla zde výstava takových zvláštních obrazů, kterým když se díváte 30 sekund na střed a potom se podíváte na bíle plátno vedle nich, tak vidíte známou osobnost. Tyto obrazy vám vyrobí za poplatek i s vaší tváří.

Po prohlídce Grande Arche, jsme zašli do nedalekého supermarketu Auchan (je při pohledu na Grande Arche nalevo v podzemí), kde se dají nakoupit poměrně levné potraviny. Pak už jsme došli pěšky do stanice Esplanade de La Défense, odkud jsme odjeli do stanice Chatelet Les Halles, kde jsme přestoupili na RER „B“ a ten nás odvezl do stanice Anthony (přestup na vláček na letiště). V hale jsme si při čekání na odlet mohli zahrát na Playstationu 3 automobilové závody. Ovšem jenom do doby, než jsem tam pustil jednoho závislého českého chlapečka, který tam až do odletu nikoho jiného nepustil. A neodradilo ho ani to, že jezdil ode zdi ke zdi. Letadlo mělo půl hodiny zpoždění a tak jsme odletěli ve 20:30. Poslední den jsme ušli 10 km.

Byly to krásně prožité tři dny v prosluněné francouzské metropoli. Vidět Paříž v létě bylo zas něco jiného než v podzimním pošmurném počasí.

Výletní loď spol. Batobus    Socha svobody    La Défense z vyhlídky na Grande Arche

Více fotografií naleznete v galerii, foto ze zámku Versailles