ZPĚT

Izrael – Neve Zohar (Mrtvé moře)

(11. – 13.6.2014)

Izrael je stát v jihovýchodní části Asie ležící na východním pobřeží Středozemního moře. Sousedí s Libanonem, Sýrií, Jordánskem a Egyptem. Podle Jeruzalémského zákona je Jeruzalém hlavním městem Izraele (sídlí zde vláda, prezident a parlament), ale OSN a většina zemí neuznává Jeruzalémský zákon a pokládá za hlavní město Tel Aviv-Jaffa. V Izraeli žije přes 8,1 miliónů obyvatel, z toho jsou 75,4 % Židé, 20,6 % Arabové a 4 % menšiny. Nejbližšími izraelskými spojenci jsou Spojené státy americké, Německo, Spojené království a Indie. USA byly první zemí, která uznala Izrael. Izrael má velmi rozvinutý letecký, komunikační, softwarový a elektronický průmysl. Svá první zámořská výzkumná a vývojová centra zde vybudovaly společnosti Intel, Microsoft, IBM, Cisco Systems a Motorola. Z náboženství jsou zde nejvíce zastoupeny judaismus, islám a křesťanství.

Neve Zohar je vesnice ležící na jihozápadním pobřeží Mrtvého moře asi 150 km po silnici od Tel Avivu a 7 km od Ein Bokek (Ejn Bokek). V roce 2009 zde žilo 90 obyvatel. Neve Zohar leží ve výšce -373 m. n. m. a je nejníže položenou vesnicí na světě. Původně byla vesnice vybudována jako ubytovací komplex pro zaměstnance nedaleké chemické továrny Dead Sea Works. Je zde budova Oblastní rady Tamar, základní škola i nevyužité letiště.

Do Izraele není pro občany České republiky potřeba vstupní vízum. V Izraeli je časový posun +1 hodina oproti České republice. Oficiální měnou je Nový izraelský šekel (NIS, ILS). Během našeho pobytu byl 1 NIS asi 5,853 Kč. Automobily jezdí po pravé straně vozovky a elektrické zásuvky jsou stejné jako u nás. Pozor v Izraeli na šabat. Šabat je období od pátečního odpoledne do sobotního západu slunce a Židé mají v tomto období zakázanou celou řadu věcí a zejména pak některé druhy prací. Je jich mnoho, ale pro turisty je nejvýznamnější to, že jsou zavřené obchody (nesmí pracovat), restaurace (nesmí vařit), nejezdí veřejná doprava (nesmí řídit) a dále například nesmí manipulovat s ohněm a elektřinou nebo se koupat. A toto opravdu striktně dodržují i v menších hotelech. Výjimkou mohou být větší hotely. Ve čtvrtích ortodoxních Židů je dobré dodržovat určitá pravidla. Muži by měli mít dlouhé kalhoty, ženy dlouhé sukně a zahalená ramena. A o šabatu a svátcích je nutno dodržovat zákazy (nejezdit autem, nefotografovat, nekouřit atd.).

Cestopis je pro přehlednost rozdělen do několika kategorií.

1. Cesta do Neve Zohar (Mrtvé moře)
    2. Ubytování – apartmán Zimmer Dora
    3. Gastronomie
    4. Doprava v Neve Zohar
    5. Navštívená místa (památky)
    6. Počasí
    7. Orientační ceny v Neve Zohar
    8. Cesta z Neve Zohar (Mrtvé moře) do Jeruzaléma
1. Cesta do Neve Zohar (Mrtvé moře)
Nahoru

Do Izraele jsme měli zakoupené letenky od nízkonákladové společnosti WizzAir. Cena letenky včetně všech poplatků byla pro jednu osobu 2568 Kč. Z Prahy jsme odletěli v 6:18 v Airbusu A320-200 (reg. HA-LWK). WizzAir má samozřejmě jako nízkonákladová společnost letadlo narvané sedačkami co to jde, takže místa mezi nimi na takto dlouhý let moc není. Naštěstí ale nešla sedadla sklopit, takže vás neutiskuje cestující před vámi. Cestu jsme přežili a v 9:44 našeho času (10:44 izraelského času) jsme dosedli na letiště Israel Ben Gurion v Tel Avivu. Zajímavostí bylo, že nás během letu stevardky upozornily, že jsme v izraelském leteckém prostoru a že se máme posadit a nechodit po letadle (bezpečnostní opatření).

K pasové kontrole jsme dorazili s novými pasy bez jakýchkoliv razítek, protože jsme se báli, že by s některými razítky mohl být při vstupu do země problém. Na pasové kontrole dokonce několik lidí vrátili, ale když jsme přišli na řadu my, tak se pracovnice na pasové kontrole pomalu nepodívala do pasu, ani se na nic neptala. Dokonce ani do pasu nedávají razítko, takže pak cestující nemusí mít problém zase v jiných zemích s izraelským razítkem. Pouze dají k pasu vstupní lístek s čárovým kódem, kterým jsme si pípli při odchodu za pasovou kontrolou.

Na letišti jsme si v příletovém terminálu došli na pobočku autopůjčovny Sixt (nachází se v patře terminálu), kde jsme měli objednaný automobil. Auto jsme měli zamluvené již z domova přes internet. Cena za zapůjčení, včetně různých pojištění a navigace, byla na 4 dny 4835,32 Kč. Od pracovníka jsme dostali klíčky, navigaci a doklady a pro auto jsme si došli do nedalekého parkoviště. Zde jsme pouze ukázali dalšímu pracovníkovi klíčky, kde byla uvedena SPZ auta a podle toho nám auto našel a vydal. Dostali jsme úplně nový Citroën C-Elysée, který měl najeto pouze necelých 1600 km. Auto mělo automatickou převodovku, palubní počítač a samozřejmě klimatizaci. Jedinou nevýhodou, jak jsme později zjistili, bylo, že nefungoval nabíjecí kabel od navigace. Naštěstí auto mělo USB přípojku a my USB kabel od fotoaparátu, takže jsme mohli nabíjet touto cestou. Ještě před odjezdem nám sdělili kód, který se musel nastavit po každém odemknutí auta. Na úplný závěr jsme si ještě připomenuli, jak funguje automatická převodovka.

Pro ty, co nikdy neřídili automat, tak to není opravdu nic těžkého. Auto má jenom dva pedály (brzdový, plynový). Na řadící páce jsou uvedena písmena (mohou být v různém pořadí): P (Park) – parkovací poloha, dává se při zaparkování auta, R (Reverse) – zpátečka, N (Neutral) – při normální jízdě není nutno používat, používá se k vyřazení převodovky z činnosti například při stání v koloně se zapnutým motorem, umožňuje zatažení ruční brzdy a uvolnění pedálu brzdy, D (Drive) – jízda vpřed, M (Manual) – u různých převodovek je řešeno různě, umožňuje sekvenční řazení převodových stupňů pro jízdu vpřed podle volby řidiče (např.: nahoru se řadí vyšší rychlostní stupeň a dolů se snižuje rychlostní stupeň). Některé vozy je možno nastartovat, jen pokud je poloha volící páky nastavená na P. U některých vozů nelze po nastartování volící páku přesunout z polohy P, pokud není současně zmáčknut pedál brzdy. U automatických převodovek po zařazení jiné polohy než P nebo N dochází k plazivému pohybu vozu – na rovině se vůz sám pomalu rozjede a pohybuje se vpřed přibližně rychlostí chůze, bez toho, že by řidič přidal plyn. Proto je nutné, pokud chceme skutečně stát (např. v zácpě nebo na křižovatce), neustále držet stlačený pedál brzdy. Ještě jedna rada na závěr. Levou nohu si dejte při jízdě pod sedačku, aby vás to nenutilo mačkat spojku, protože tady místo spojky zmáčknete brzdu a to teprve uvidíte a pocítíte to přiblížení k palubní desce :-).

Na letišti jsme do navigace zadali náš cíl cesty a mohli jsme vyrazit. Cesta utíkala rychle a byla bez problémů. Rychlostní limit je na dálnici 110 km/h. A občas se na silnicích objeví pevné radary, takže pozor. S dvěma menšími přestávkami jsme dorazili ve 14:51 po necelých 2 hodinách cesty do Neve Zohar. Jak jsme se přibližovali a klesali pod hladinu světového oceánu (Mrtvé moře se totiž nachází 420 metrů pod hladinou světového oceánu), tak stoupala i venkovní teplota, teploměr v autě ukazoval dokonce chvílemi +41°C.

2. Ubytování – apartmán Zimmer Dora
Nahoru

Cena za noc pro jednu osobu bez stravy byla 1017,95 Kč. Apartmán měl ložnici, kuchyň s obývacím pokojem, koupelnu s toaletou a venkovní terasu s posezením a grilem. V apartmánu mohou být ubytované až 4 osoby (dvě spí na rozkládací pohovce v obývacím pokoji). Celý apartmán byl plně vybavený a klimatizovaný (klimatizace v obývacím pokoji a ložnici). Je zde možnost parkování zdarma.

V kuchyni byla lednice s mrazákem, rychlovarná konvice, mikrovlnná trouba, el. vařič s jednou plotýnkou, příbory, jeden hrnec, jedna pánev, konvice na čaj s hrníčky a nádobí. K dispozici zde byl také olej na smažení, čaj, káva, cukr, v lednici mléko a prostředek na mytí nádobí. V koupelně bylo tekuté mýdlo, jak u umyvadla, tak i ve sprchovém koutě. Dále zde byly ručníky (i plážové), televize, deky navíc, Wi-Fi připojení na internet zdarma a připravený malý dárek.

Apartmán Zimmer Dora (Neve Zohar 102-103, Ein Bokek) se sice nachází téměř u Mrtvého moře, ale nejbližší pláž, na kterou mohou chodit ubytovaní hosté z apartmánu je vzdálena asi 4 km (6 minut jízdy autem). Po ubytování jsme dostali poukázky na vypůjčení lehátka na pláži Hamey Zohar Beach (jedna poukázka na osobu a den). Stejně vzdálené jako je pláž, jsou i nejbližší obchody. K pláži i do města jezdí od apartmánu autobus (jízdní řád je vyvěšený v apartmánu), ale vzhledem k tomu, že my jsme měli auto, tak jsme možnost jet autobusem nevyužili. V apartmánu jsou i popsané cesty k pláži a k obchodům ve městě Ein Bokek (Ejn Bokek).

3. Gastronomie
Nahoru

Orientální přísady dodávají zdejším jídlům charakteristickou chuť, v jídlech se používají typické orientální přísady, např. sezam, skořice, máta, datle, pomeranče, hrozny, koriandr, růžový olej a med.

V Izraeli všude narazíte na kebab označovaný jako šawarma (shawarma) a falafel (smažené zeleninové kuličky nebo placičky servírované v pitě). Spolu se saláty, zálivkami a hummusem správněji chumusem (cizrnová pomazánka) tvoří skutečnou pochoutku. Hojně se zde konzumují i ryby. Oblíbená jsou i sladká jídla zejména baklava (ořechový koláč slazený sirupem a medem). Z nápojů jsou nejpopulárnější čaj a káva. Ani v Neve Zohar nechybí McDonald´s.

4. Doprava v Neve Zohar
Nahoru

Z Neve Zohar do Ein Bokek jezdí autobus. My jsme měli půjčené auto, takže jsme autobusem nejezdili. Pozor na šabat, který je od pátečního odpoledne do sobotního západu slunce. V tomto období mají Židé zakázanou celou řadu věcí a zejména pak některé druhy prací, mezi které patří i řízení, takže v tuto dobu nejezdí ani veřejná doprava. Pozor také na placené parkoviště v Ein Bokek, stejně jako u nás i zde si musíte zakoupit parkovací lístek v automatu. Například u pláže Hamey Zohar stojí jedna hodina 5 NIS (asi 30 Kč) a celodenní (do 19:00) 25 NIS (asi 150 Kč). Parkování je možné od 8:00 do 19:00 a automat přijímá pouze mince. My jsme v Ein Bokek poprvé zaparkovali na pár minut bez parkovacího lístku a hned jsme dostali lístek za stěrač. Nevěděli jsme, co byl lístek zač, to jsme se dozvěděli až od majitelky apartmánu, která nám sdělila, že je to pokuta za parkování. Pokutu jsme prý měli odevzdat při vracení auta v autopůjčovně, ale nic jsme jim nedali, takže pokutu s námi nikdo neřešil.

Benzín je zde dražší než u nás, litr Naturalu 95 stojí kolem 7,70 NIS (asi 45 Kč). Někde se dá platit benzín pouze hotově, takže se vždy raději zeptejte, jestli berou platební karty. Když jsme jednou platili kartou, tak se zase muselo jít nejdřív zaplatit předem, kartu si nechali, potom odblokovali stojan a po natankování benzín vyúčtovali. Místní řidiči jinak jezdí celkem slušně a často dodržují silniční předpisy.

5. Navštívená místa (památky)
Nahoru

Mrtvé mořeMrtvé moře je ve skutečnosti bezodtoké slané jezero, které leží mezi Izraelem a Jordánskem. Moře leží 420 metrů pod hladinou světového oceánu a je nejníže položeným odkrytým místem na Zemi. Hluboké je max. 380 metrů, dlouhé 67 km a 18 km široké. Rozlohu má 1050 km2. Bohužel moře rychle vysychá, takže se jeho velikost znatelně zmenšuje. Mrtvé moře má salinitu 33,7%, což je 10x více než salinita Středozemního moře. Díky tomu není v moři žádný život, proto také má název Mrtvé moře. Teploty vzduchu zde mohou v létě dosahovat až 50°C. Během našeho pobytu byla teplota vzduchu v 19:30 35°C. Teplota vody v moři je také vysoká, podle mě teplota ve dne mohla být vyšší i než 35°C. Teplota vody byla hodně podobná moři v Dubaji, takže žádné osvěžení nečekejte.

Mnoho turistů sem přijíždí kvůli léčivým schopnostem minerálů obsažených v moři i v bahně. Ostatně sůl i bahno z Mrtvého moře prodávají v téměř každém obchodě ve městech Ein Bokek a Ein Gedi. A díky nízkému položení Mrtvého moře proniká do oblasti mírné množství UV záření, proto se zde dá poměrně dobře opalovat, na rozdíl od vysoko položených míst. Ale ani to neznamená, že nemusíte používat opalovací krém. U moře není mnoho míst vhodných ke koupání. Nejznámějšími letovisky jsou Ein Gedi (Ejn Gedi) a Ein Bokek (Ejn Bokek). Na všech přístupných pláží jsou sprchy, protože po vykoupání je nutné smýt sůl z těla.

My jsme jezdili na pláž Hamey Zohar Beach u Ein Bokek (otevřena od 7:00 do 18:00). Zde také nechyběly sprchy, pítka s pitnou vodou, převlékárna a toalety. Vstup na pláž je bezplatný. Platí se za parkovné. Jedna hodina 5 NIS (asi 30 Kč) a celodenní (do 19:00) 25 NIS (asi 150 Kč). Parkování je možné od 8:00 do 19:00 a automat přijímá pouze mince. Za poplatek se zapůjčují pouze lehátka. My jsme měli zapůjčení lehátek zdarma po předložení kupónu, který jsme dostali po ubytování v apartmánu Zimmer Dora.

Teď k samotnému koupání v moři. Je to jediné moře, kde si nezaplavete, stačí se jen položit (posadit) na hladinu a nechat se unášet a užívat si zvláštní pocit slané a husté vody. Plavat se zde opravdu nedá, protože jakmile si lehnete na břicho, tak vám nohy vztlak vody vytlačí na hladinu a je dost namáhavé nohy pořád tlačit pod hladinu. A když se vám voda dostane do očí, tak se musí ihned na břeh a oči si vypláchnout, protože to nesnesitelně pálí a rukou si oči promnout také nemůžete. Ani do vody nemůžete vběhnout, jak jste třeba zvyklí v normálním moři, skákat nebo se snad potápět, protože voda v očích opravdu pálí. Já jsem jí osobně lehce ochutnal přes mokré rty a slaná voda z normálního moře je oproti tomuto lahoda. Vyvarujte se tedy radši jakémukoliv kontaktu vody s obličejem!

Dalším problémem mohou být jakékoliv oděrky (i sebemenší) na vašem těle, to platí i o spáleném těle ze sluníčka. Po vstupu do vody vás začnou tyto oděrky a spáleniny docela pálit, protože slanost vody je agresivní a věřte mi, že voda si najde jakoukoliv oděrku. Já jsem si jednou lehce odřel palec u nohy o kámen obalený krystaly soli a ihned začal pálit. Normálně by si toho člověk ani nevšimnul, ale zde je tomu jinak. Ale zase není to taková bolest, že by vás vyhnala z vody, abych vás tady zbytečně nestrašil.

Díky velké slanosti vody jsou břehy Mrtvého moře plné krystalů soli. Okraj moře je krásně bílý, jako by byl zasněžený. A i veškeré kameny a cokoliv v moři je obaleno velkou vrstvou krystalů. Sůl tady vytváří opravdu krásnou podívanou. Jedinou nevýhodou je, že vstup do moře je poněkud hrubší. Návštěva Mrtvého moře určitě stojí za to, i když má svá negativa.

Pevnost MasadaMasada je starověká pevnost na vrcholu skalního útesu na východním okraji Judstké pouště, nedaleko Mrtvého moře. Pevnost byla postavená v 1. století př. n. l. Herodem Velikým. V roce 2001 byla zapsána na seznam UNESCO. Během židovské války byla až do roku 74 centrem posledního odporu Židů proti Římu, když se Římanům na jaře v roce 74 podařilo prolomit hradbu Masady. Obránci pevnosti nikdy nekapitulovali, ale raději zvolili smrt (spáchali hromadnou sebevraždu), než aby padli do zajetí nebo byli poraženi.

Masada je z Neve Zohar vzdálená asi 24 km. K pevnosti se dá vyjít buď pěšky (Hadí stezkou), nebo vyjet lanovkou. Pěší cesta je v horku velmi namáhavá, trvá téměř hodinu a vede samozřejmě pořád do kopce (převýšení 290 metrů). Poslední lanovka jede z horní stanice v 17:00 (v pátek a o svátky v 16:00). K dolní stanici se dá dojet autem, které je možné zaparkovat zadarmo v krytém parkovišti, takže není potom auto rozpálené od sluníčka. Cesta pěšky stojí 29 NIS (asi 174 Kč), jedna cesta lanovkou 58 NIS (asi 348 Kč) a zpáteční cesta lanovkou 76 NIS (asi 456 Kč). Lanovka je zde od roku 1998, dolní stanice lanovky je ve výšce -257 m. n. m., horní stanice je ve výšce 33 m. n. m. a cesta lanovkou trvá 3 minuty. Kabinka lanovky není klimatizovaná, ale jsou zde velká okna, takže i ve velkém horku je zde snesitelná teplota.

Pevnost Masada navštěvuje hodně turistů, ale vzhledem k rozloze pevnosti se i tak dočkáte nerušených výhledů na okolní poušť i Mrtvé moře. V pevnosti můžete vidět zbytky rozsáhlého komplexu opevnění a budov. Jsou zde velkolepé Herodovy paláce, lázně, dvě mikve (židovské rituální lázně), veřejný bazén, zbytky synagogy i obrovská jeskyně. Pro návštěvníky jsou zde toalety i několik pítek s pitnou vodou (ne moc studená, ale když je nouze postačí). Pozor na slunce, není zde moc míst, kde by bylo možné se před ním schovat.

Ein Bokek (Ejn Bokek)Ein Bokek se nachází na jihu Mrtvého moře asi 7 km od Neve Zohar. Je to hotelový a turistický komplex. Je o něco luxusnější a samozřejmě i dražší než Ein Gedi (Ejn Gedi). Hotely zde jsou převážně 5* a samozřejmostí jsou vnitřní bazény s vodou z Mrtvého moře, termominerální bazény (tzv. Jacuzzi pools), sauny a další lázeňská zařízení. Najdete zde i několik menších nákupních center, obchodů s potravinami a nechybí ani McDonald´s.

6. Počasí
Nahoru

Mezi květnem a zářím je v Izraeli déšť vzácností. Izraelci využívají příznivých geografických podmínek pro výrobu solární energie, v jejíž produkci na osobu jsou na prvním místě na světě. Ve vesnici Tirat Cvi v severní části Jordánského údolí byla v roce 1942 zaznamenána nejvyšší teplota v celé Asii (53,7 °C).

V Neve Zohar (Mrtvé moře) je celoročně slunečné počasí (roční průměr srážkových dnů je 15,6) a malá vlhkost (roční průměr 31,5%). Za rok tady spadne méně než 50 mm srážek. Průměrné teploty jsou v létě mezi 32°C a 39°C. Zimní teploty se pohybují mezi 20°C a 23°C. Průměrná nejvyšší roční teplota je 30,4°C. V průměru je zde 192 dní s teplotou nad 30°C. Mrtvé moře má teplotu od května do října přes 30°C, nejvyšší je až 37°C. Nejstudenější je moře od prosince do března, to má teplotu okolo 20°C.

7. Orientační ceny v Neve Zohar
Nahoru

V Neve Zohar i v celém Izraeli je na naše poměry docela draho. Během našeho pobytu byl 1 NIS asi 5,853 Kč. O šabatu, období od pátečního odpoledne do sobotního západu slunce, mají Židé zakázáno pracovat a řídit, takže je většina obchodů zavřená a nejezdí ani veřejná doprava. O šabatu nesmějí ani vařit, takže jsou zavřené i restaurace. Samozřejmě ne všichni toto dodržují, ale většina ano. Jídlo je zde hodně drahé, v obyčejné restauraci dáte v turistických oblastech i více než 45 NIS (asi 260 Kč).

Příklady cen:

Název zboží
Cena
Místo nákupu
Coca-Cola 500 ml
9,50 NIS
Automat na letišti v Tel Avivu
Coca-Cola 1,5 l (chlazená)
Supermarket Neve Zohar
Coca-Cola 1,5 l (nechlazená)
8,90 NIS
Coca-Cola 500 ml
12 NIS
Restaurace Masada
Jídlo (maso, 2x příloha, 2x salát, pita chleba)
65 NIS
9 NIS

8. Cesta z Neve Zohar (Mrtvé moře) do Jeruzaléma
Nahoru

Z Neve Zohar jsme pokračovali autem do Jeruzaléma. Od našeho apartmánu jsme vyjeli v 8:30 a cestou jsme si ještě udělali zastávku v Ein Bokek a u lázní Ein Gedi, které byly při cestě. Většina trasy do Jeruzaléma vede podél Mrtvého moře. V Jeruzalémě téměř u cíle jsme ještě chvíli bloudili, než jsme našli hotel, protože zapůjčená navigace nebyla úplně nejpřesnější. Až po pomoci jednoho z místních obyvatel jsme dojeli po 2,5 hodinách a 115 ujetých kilometrů do hotelu Panorama.

Více fotografií naleznete v galerii