ZPĚT

Itálie – Benátky

(14. - 16.7.2011)

Benátky jsou malé ostrovní město na severovýchodním pobřeží Itálie. Samotné Benátky (Centro Storico) mají asi 65 000 obyvatel a celý obvod má přes 271 000 obyvatel. Benátky mají nulovou nadmořskou výšku a jsou protkány 150 kanály, přes které vede 416 mostů. Největším kanálem je Canal Grande s délkou 4 kilometry a šířkou až 70 metrů. Od roku 1987 jsou Benátky zapsány na seznamu UNESCO. Ve městě dochází každoročně (listopad a prosinec) k záplavám a není výjimkou úplné zaplavení náměstí sv. Marka. Benátky jsou s pevninou spojené jediným mostem Ponte Liberty, který je dlouhý 3850 metrů a slouží jak pro automobilovou, tak i pěší dopravu. Do Benátek je také zavedena z města Mestre železnice.

Benátky navštíví každoročně více jak 13 miliónů turistů a pouze 3,3 milionu turistů přespí alespoň jednu noc přímo v Benátkách. Zbytek turistů sem jezdí pouze na jednodenní výlety a stráví zde většinou méně než 8 hodin. Benátky jsou také proslulé svým každoročním karnevalem masek, který se koná v únoru. Datum je každý rok jiný a karneval trvá do Popeleční středy. Benátčané se při tomto karnevalu oblékají do barokních kostýmů a masek.

Slavnými benátskými rodáky jsou například – Giacomo Casanova, Antonio Vivaldi nebo herec Terence Hill.

Den první:

Do Benátek jsme letěli s nízkonákladovou společností Wizzair. Wizzair normálně létá na letiště St. Angelo (nebo také známé jako Canova) ve městě Treviso, což je asi 30 km od Benátek, ale vzhledem k rekonstrukci letiště v Trevisu jsme přistáli na benátském letišti Marco Polo. Samozřejmě ani toto letiště není přímo v Benátkách, kam by se žádné letiště nevešlo, ale je vzdálené od Benátek asi 15 km jízdy autem. Rekonstrukce letiště v Trevisu potrvá až do 4. prosince 2011.

Z ruzyňského letiště jsme odletěli na čas v 10:23 v Airbusu A320-200 (reg. HA-LPQ). Cena zpáteční letenky včetně všech poplatků byla pro jednu osobu 1754 Kč. Pro ty, kdo neznají Wizzair, tak v jejich letadlech nedávají místenky na sedadla (pouze za příplatek), takže je potom v letadle boj o dobrá místa. Let utekl rychle a za hodinu jsme v 11:24 za slunečného počasí přistáli na letišti Marco Polo v Benátkách. Hotel jsme měli ve městě Mestre, které je přímo před Benátkami a z letiště sem jezdí autobus č. 15. Hotel je od letiště vzdálen asi 15 km (30 minut jízdy). Cena jízdenky pro jednu osobu byla 2,50 EUR a jízdné se platí u řidiče. Řidiči autobusu jsme na letišti ukázali adresu hotelu a on nám řekl, že nás upozorní, kdy máme vystoupit. O hotelu jsme věděli, že má být někde v centru, a tak když jsme autobusem jeli delší dobu a mířili jsme dál z města, zeptali jsme se řidiče, jestli na nás nezapomněl. A samozřejmě zapomněl. Vystoupili jsme na další zastávce a chtěli jsme jet zpátky autobusem, jenže z této zastávky jezdila jiná čísla autobusů. Ještě štěstí, že jsme na tomto výletě měli s sebou navigaci (předtím jsme ji nikdy na cesty nebrali), ta nás k hotelu dovedla. Takže jsme si udělali krásnou, tříkilometrovou procházku.

Ubytování jsme měli v hotelu Apogia Sirio Venice (ulice Via Circonvallazione, 109). Cena za noc včetně snídaně byla pro jednu osobu 33,50 EUR (832 Kč). Hotel se sice chlubí 4*, ale my jsme bydleli mimo hlavní budovu v přístavku, kde jsou také pokoje. Pokoje byly sice hezké a byla zde televize, lednice a klimatizace. Jenomže klimatizace moc nechladila a lednice taky ne. Klimatizace nebyla klasická, co bývají na zdi nebo na stropě, ale byla místo radiátoru a sloužila i jako topení.

Po ubytování jsme si prošli město Mestre. Ve městě mají krásné náměstí Piazza Erminio Ferretto se starou hodinovou věží. Z hotelu se sem dostanete ulicí Via Luigi Einaudi. Když vyjdete z hotelu, je to ta ulice přímo před vámi. Pozor na italské dodržování siesty. Většina obchodů má přes poledne zavřeno a otevírají klidně až v 15:00. Nejlepší (největší) zmrzlinu prodávají u obchodního domu Le Barche (ulice Via Alessandro Poerio, Piazza 27 Ottobre, u tramvajových kolejí). Dva kopečky pravé italské zmrzliny stály 2,50 EUR a to ještě velikostně nebylo nic proti tomu, když jsme si druhý den koupili pouze jeden kopeček za 1,50 EUR. Tento den prodávala zmrzlinu slečna a u ní jeden kopeček vydal za dva kopečky z předchozího dne. Ve městě Mestre je také asi 20 minut chůze od hotelu supermarket Simply (ulice Via Giosuè Carducci).

Den druhý:

Po vydatné snídani jsme mohli konečně vyrazit do hlavního cíle naší cesty – do Benátek. Snídaně byly v hotelu opravdu pestré. V nabídce byly mini párečky, míchaná vajíčka, slanina, salámy, sýry, sladké pečivo, croissanty, kukuřičné lupínky, džemy, salát, meloun, káva, čaj, horká čokoláda a džusy. Ke snídani dávali také malé sušenky, které doporučuji si vzít s sebou do Benátek, chcete-li být nejoblíbenějšími turisty na náměstí sv. Marka. Místní holubi je mají totiž moc rádi.

Do Benátek jezdí od hotelu autobus č. 2. Zastávku má asi 100 metrů od hotelu. Když vyjdete z hotelu, je zastávka po pravé straně. Zpáteční lístek do Benátek stojí pro jednu osobu 2,40 EUR a dá se koupit na recepci hotelu. Cesta do Benátek trvá autobusem asi 25 minut. V Benátkách má autobus jedinou zastávku na autobusovém nádraží (vypadá jako velké parkoviště). Odtud jezdí i autobusy zpět do Mestre.

Podle mě je jedno, jakým směrem v Benátkách vyrazíte, protože pokaždé dojdete na náměstí sv. Marka. My jsme zvolili cestu východním směrem, okolo vlakového nádraží Santa Lucia. Vedle nádraží jsme navštívili kostel Santa Maria di Nazareth (Santa Maria degli Scalzi) a poté jsme dále pokračovali s davem turistů podél Velkého kanálu (Grande Canal). Cestou jsme ještě minuli nespočet různých kostelů, gondoliérů a přešli přes několik mostů. Jeden most ale za zhlédnutí stojí a tím je Rialtský most (Ponte di Rialto) vedoucí přes Velký kanál. Tento most byl dlouhou dobu jediným mostem vedoucím přes Velký kanál (Canal Grande). Až teprve v roce 1854 vznikl most Akademie (Ponte dell´Accademia) a ve 20. století most Ponte degli Scalzi, který je u vlakového nádraží. Rialtský most je široký 22,90 metrů, výška průjezdu je 7,50 metrů a dlouhý je 48 metrů. Přes most vedou tři chodníky pro pěší, které jsou od sebe odděleny obchody se suvenýry, šperky a koženým zbožím.

Další naší zastávkou bylo náměstí sv. Marka (Piazza San Marco). Kdo byl v Benátkách a nenavštívil náměstí sv. Marka a nekrmil tam holuby, jakoby v Benátkách ani nebyl. Oficiálně je krmení holubu v Benátkách zakázané, ale víme jak to chodí. Holubi jsou zde tak ochočení, že vám bez problému zobou z ruky a i vám vlezou až na hlavu. Samozřejmě ale pro ně musíte mít nějaký pamlsek. Zde se nám náramně hodily sušenky od snídaně.

Dominantami náměstí sv. Marka (Piazza San Marco) jsou Bazilika sv. Marka (Basilica di San Marco) a věž kampanila (Campanile). Na červenou, téměř 100 metrů vysokou, věž Kampanilu je možné za poněkud vyšší vstupné 9 EUR vyjet výtahem. Z věže je nádherný výhled na celé Benátky a lagunu. Hned u věže Kampanila je Bazilika sv. Marka, kam je vstup zdarma (platí se pouze za vyhlídkový ochoz 4 EUR za osobu). Do baziliky vás nepustí v příliš krátkých kalhotách a sukních (musí být zakrytá kolena) a s odhalenými rameny. Pokud se tak stane, půjčí vám šátek na zakrytí, ale připraveného nepřekvapí.

Sousední budovou Baziliky sv. Marka je Dóžecí palác (Palazzo Ducale). První Dóžecí palác, ještě dřevěný, byl postaven v roce 814 a v polovině 14. století začala stavba nynějšího Dóžecího paláce. Palác přes tisíc let sloužil jako centrum Benátské republiky, obydlí dóžete a státní vězení. Pokud půjdete z náměstí sv. Marka směrem k moři a pak se dáte doleva a dojdete na první most, tak po levé straně z mostu uvidíte most Nářků (Ponte di Sospiri), který spojuje Dóžecí palác s budovou nového vězení (Prigioni Nuove). Dva sloupy u Dóžecího paláce představují sv. Marka (okřídlený lev) a sv. Theodora s drakem. Říká se, že Benátčané nechtějí mezi těmito sloupy procházet, protože zde v minulosti popravovali vězně a jejich těla byla celé dny vystavena pro výstrahu. Legenda také praví, projdete-li mezi sloupy, přihodí se vám v nejbližší době neštěstí.

To bylo z Benátek pro nás vše. Zpátky jsme šli stejnou cestou se zastávkou v Bille, kde jsme si nakoupili. Autobusem jsme z Benátek odjeli v 17:00 a za půl hodiny jsme byli na hotelu.

Den třetí:

Letadlo mělo odlet naplánovaný na poledne, takže jsme nemuseli brzo vstávat. V klidu jsme se nasnídali, zabalili jsme si kufry, zaplatili za hotel a vyrazili jsme na autobus č. 2 nebo H1. Autobus má zastávku asi 100 metrů od hotelu, po opuštění hotelu je zastávka po pravé straně (stejná zastávka jako pro autobus do Benátek). U recepční hotelu jsme si koupili lístky na autobus. Jeden stál 2,40 EUR. Autobusem jsme popojeli k vlakovému nádraží (cesta 6 minut), kde jsme přestoupili na autobus č. 15, který jezdí na letiště. Po výstupu z autobusu u vlakového nádraží musíte přejít silnici, protože autobus na letiště má zastávku pouze na druhé straně. Zajímavé je, že autobus (č. 15) od vlakového nádraží na letiště stojí 1,20 EUR, takže vlastně vůbec nevím, jaká je správná cena autobusu na letiště. Cestou z letiště jsme platili 2,50 EUR, z hotelu 2,40 EUR a od nádraží stačí jenom 1,20 EUR.

To by ale nebylo nejhorší, u vlakového nádraží jsme zjistili, že nám na recepci hotelu nevrátili občanské průkazy (pasy)! Tím začal boj o čas, protože autobusy na letiště nejezdí každých pět minut, ale třeba jednou za půl hodiny. Takže to znamenalo pro jednoho z nás vrátit se rychle na hotel a další pokračovali na letiště. Cesta autobusem od vlakového nádraží na letiště trvá asi 30 minut. Nebudu Vás napínat, vše dopadlo dobře a i přes delší frontu na bezpečnostní kontrole jsme to krásně stihli. Zjistit tohle až na letišti, tak jenom za taxi bychom dali asi 20 EUR a možná bychom ani letadlo nestihli. Hodně nám také pomohlo, že jsme byli již odbavení z domova, protože jsme neměli žádné zavazadlo a tudíž jsme nemuseli na přepážku, ale rovnou na bezpečnostní kontrolu.

Letadlo zpoždění nemělo a v 12:34 jsme opustili benátské letiště Marco Polo v Airbusu A320-200 (reg. HA-LPQ) spol. Wizzair. Let opět proběhl v klidu a rychle a za necelou hodinu letu jsme v 13:28 přistáli na letišti Praha – Ruzyně.

Více fotografií naleznete v galerii

Mapa Benátek (*.jpg 712 kB)