ZPĚT

Řecko - Atény

(6. – 9.2.2009)

Atény, hlavní město Řecké republiky, mají více než 3 mil. obyvatel (s aglomerací). Atény leží na jihovýchodě země na poloostrově Attika. V Řecku vznikly olympijské hry a Atény byly dějištěm již dvou letních olympijských her. Poprvé v pořadí I. LOH v roce 1896 a podruhé v pořadí XXVIII. LOH v roce 2004.

Platí se zde eurem a používají stejný typ elektrických zásuvek jako u nás. Mají o jednu hodinu víc než v České republice.

Den první:

Do Atén jsme vyrazili s leteckou spol. SkyEurope. Cena zpáteční letenky byla pro jednu osobu včetně poplatků 248 Kč. Z Prahy jsme odletěli v 12:30 a v Aténách přistáli v 14:45 za krásného slunečného počasí (17˚C), které vydrželo po celý náš pobyt.

Pokoj v hotelu Best Western Museum    Parlament (Parliament)    Stráž před parlamentem

Na letišti v příletové hale u vyzvedávání zavazedel je stojan s mapami Atén zadarmo. Tyto stojany jsou i ve veřejné části příletové haly. Z letiště jsme se odebrali na metro, které nás odvezlo do centra. Jeden lístek stojí 6 EUR nebo při koupi dvou (tří) lístků stojí jeden 5 EUR. Může se jet i vlakem, ale musí se potom přestoupit na metro. Buď ve stanici D. Plakentias (linka č. 3 – modrá) nebo ve stanici Nerantziotissa (linka č. 1 – zelená).

My jsme metrem dojeli až na přestupní stanici Monastiraki, kde jsme přestoupili na linku č. 1 (zelená) a odtud jsme jeli do stanice Victoria. Z této stanice byl asi deset minut chůze náš hotel Best Western Museum (ulice Bouboulinas, hned za národním archeologickým muzeem – National Archaeological Museum). Cena za noc pro jednu osobu včetně snídaně byla 23 EUR. Musím říct, že tato síť hotelů si drží svojí velmi dobrou kvalitu ubytování. Stejně jako tomu bylo při ubytování u této společnosti v Římě. V tomto hotelu byly zdarma k dispozici mapy, dva počítače s připojením na internet a v baru u recepce džus. Po ubytování jsme se vydali na menší prohlídku města.

Zapion - výstavní síň (Exhibition and Congress Hall)    Panathénský stadion (Panathinaikon Stadium)    Akropolis od Panathénského stadionu

Hned u hotelu na nám. Exarchia jsme si dali k večeři tradiční místní jídlo – gyros pita (1,90 EUR). Pak jsme prošli celou ulici 28th Oktovriou (Patission), na kterou navazuje ulice Eolou, ze které je večer vidět nasvícená Akropole (konkrétně chrám Erechteion). V ulici 28th Oktovriou (Patission) je také supermarket (kousek před nám. Omonia) a v ulici Eolou prodávají obří točenou zmrzlinu za 1,60 EUR. U hotelu v ulici Stournara byly ještě znát výsledky nepokojů, které zde propukly v polovině prosince 2008, poté, co policista zastřelil kluka (15 let). Po tomto incidentu lidé vyšli protestovat do ulic a pálili a ničili téměř vše, co jim přišlo pod ruce.

Den druhý:

Po vydatné snídani jsme si to namířili k parlamentu (Parlament), kde měla v 11:00 proběhnout výměna stráží. Cestou jsme ještě prošli okolo Národní knihovny (National Library), Univerzity a Akademie (Academy). Před parlamentem drží čestnou stráž dva vojáci u hrobu neznámého vojína. Jejich výměna je opravdu k pokoukání, stejně jako uniforma vojáků. Za pozornost stojí hlavně pohled na okované boty vojáků, na špičce mají obrovskou bambuli.

Od parlamentu jsme prošli přes národní zahradu (National Garden) k Zapionu (Zapion Exhibition and Congress Hall). V této nádherné budově, do které se dá nahlédnout, bylo například při letní olympiádě v roce 2004 tiskové středisko. Další zastávkou po Zapionu byl Panathénský stadion (Panathinaikon Stadium). Tento stadion je celý postaven z bílého mramoru a při letní olympiádě hostil lukostřelbu.

Odtud jsme pokračovali k Chrámu Olympeion (Temple of Olympian Zeus) a Hadriánově oblouku (Hadrian´s Arch). Tady už chtějí za prohlídku platit vstupné (2 EURa). Nebo se dá zakoupit hromadná vstupenka (za 12 EUR), která platí na 7 nejvýznamnějších památek Atén. Jedná se o tyto památky: Akropolis (Acropolis), Ancienit Agora, Dionýsovo divadlo (Theatre of Dionýsos), Roman Agora, Keramikos, Chrám Olympeion (Temple of Olympian Zeus) a Hadriánův oblouk (Hadrian´s Arch).

Už jsme se chystali vstupné zaplatit, když nám paní v pokladně řekla, jestli nechceme přijít druhý den (neděle), to budou památky otevřené zdarma. Samozřejmě jsme této možnosti využili a počkali si na druhý den. Nevím, jestli je to pravidlem, že mají v neděli vstup zdarma (nebo každou druhou neděli v měsíci?) těžko říct? Tím jsme ale museli pro dnešek pozměnit plán a místo po památkách jsme se rozhodli zajet do přístavu Piraeus (konečná stanice metra, linka č. 1 – zelená).

Vyrazili jsme ze stanice metra Acropolis (linka č. 2 – červená). Lístek stojí 1 EURo a platí 90 minut nebo celodenní lístek stojí 3 EURa. Když jsme dorazili do přestupní stanice Omonia, tak jsme nastoupili do vlaku, ale ten se rozjel opačným směrem. Až pak nám došlo, proč ve stanici pracovnice metra něco vykřikovala (bohužel řecky…), protože byla výluka mezi stanicemi Omonia a Tavros. Což jsme ale nevěděli. A tak jsme měnili plán podruhé a místo do přístavu jsme se jeli podívat na olympijský areál z  LOH 2004. Ten je ve stanici Irini (linka č. 1 – zelená).

Hned u výstupu z metra je vstupní brána do areálu. Vstup je zdarma a naší návštěvou se návštěvnost pro tento den (možná i měsíc…) zvedla o 200%. Areál je to obrovský, ale kromě nás a pár místních tady nikdo jiný nebyl (možná to bylo ročním obdobím). Rychle jsme tedy došli k hlavnímu olympijskému stadionu, udělali pár fotek a rychle pryč. Cestou zpátky jsme vystoupili ve stanici Omonia, kde jsme zjistili, že do stanice Tavros jezdí náhradní autobusová doprava a tak se mohla uskutečnit plánovaná cesta do přístavu Piraeus.

Cesta autobusu vedla i přes nejčernější (co se obyvatelů týče) ulici, jakou jsem kdy viděl. Večer by se zde mohl pořádat bobřík odvahy (nebo spíš přežití…). Ulice byla po obou stranách plná černochů, kteří zde vesele prodávali kradené zboží přímo na ulici (možná i drogy). Ulice byla zacpaná dopravou a tak jeden prodejce nabízel mobily i cestujícím v autobuse. Já jsem se jenom bál, aby tam autobus neměl zastávku. Naštěstí neměl.

Po příjezdu do Piraeua jsme si prohlédli přístav, kde kotví velké katamarány a trajekty. Kousek před McDonald's jsme si koupili gyros pita (1,60 EUR) a pak už jsme se vydali zpět na hotel.

Den třetí:

Třetí den konečně přišel čas i na památky. Kousek od hotelu, konkrétně v ulici Vas Irakliou, má zastávku vyhlídkový autobus č. 400. Lístek na tento autobus stojí pro jednu osobu 5 EUR a platí potom i jako celodenní jízdenka na městskou dopravu. My jsme si udělali okružní jízdu po Aténách, protože jsme chtěli vystoupit u Akropole a ta byla až 16 v pořadí. Po výstupu jsme již služeb tohoto autobusu nevyužili.

Olympeion - chrám Dia Olympského (Temple of Olympian Zeus)    Trajekty v přístavu Piraeus    Hotel Best Western Museum

Po výšlapu na Akropolis, která byla skutečně tento den zdarma, se nám naskytl krásný pohled na celé Atény. Dominantou na Akropoli je vstupní brána Propylaje a Parthenón. Z Akropole jsme sešli dolů do Agory. Tady jsme si prohlédli Attalovu kolonádu (nyní je zde muzeum) a Chrám Théseion-Héfaisteion. Po prohlídce Agory jsme došli do nedaleké stanice metra Monastiraki (linka č. 1 a 3 – zelená, modrá), odkud jsme vyrazili do stanice Evangelismos (linka č. 3 – modrá). Od této stanice je to kousek na lanovku, která jezdí na vrchol kopce Lykavitós (Lycabettus). Kousek to sice je, ale ulice (ul. Ploutarhou) vede do kopce a docela strmě. Po zdolání této ulice a několika desítek schodů jsme zadýchaní dorazili do stanice lanovky. Zpáteční jízdenka stála 6 EUR a cesta nahoru trvala asi 3 minuty. Shora byl opět nádherný výhled na Atény, ještě lepší než z Akropolisu, protože je tento kopec o pár metrů vyšší. Na vrcholu je také restaurace, kaple (kostelík) a zvonice.

Ještě jsme zašli k parlamentu a odtud ulicí Ermou a Eolou zpět na hotel. A to bylo pro tento den vše. Večer jsme se šli ještě projít po městě.

Den čtvrtý:

Poslední den byl pohodový, pokoje jsme museli opustit do 12:00 a letadlo letělo až v 17:00. Zašli jsme se tedy podívat pouze do obchodního domu Attica, který se nachází v ulici Panepistimiou (El. Venizelou) mezi Akademií a Parlamentem. V tomto obchodním domě prodávají luxusní oblečení. Rychle jsme ho proběhli a šli zpět na hotel.

Cestu na letiště jsme začali ze stanice Omonia (linka č. 2 – červená) a ve stanici D. Plakentias (linka č. 3 – modrá), jsme museli přestoupit na vlak, protože toto metro nejelo až na letiště. Vlak byl krásný, čistý, tichý a rychlý.

Na letišti je k dispozici zdarma internet (žluté stojany), muzeum a kaple. Bylo to poprvé, co jsem viděl na letišti pravou kapli. Ale Řekové jsou hodně pobožní, téměř každý Řek měl u sebe růženec a přepočítáváním kuliček přeříkával modlitbu. Dál už se nic zásadního nestalo a v 17:00 jsme opustili řecké letiště. V Praze jsme přistáli v 19:18 (řeckého času).

Parthenón    Hefaistův chrám (Thesseion)    Attalova kolonáda (Muzeum Agora)

Více fotografií naleznete v galerii

Mapa Atén (*.jpg 472 kB)
Mapa Atén s vyznačenými památkami (*.jpg 477 kB)
Mapa trasy vyhlídkového autobusu č. 400 (*.jpg 154 kB)